Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eisenhower
#550004
Tjenare, fick nedslag på besiktningen idag för att det var ojämn bromsverkan bak.

Hur åtgärdar jag detta lättast?
Nya belägg?
Smörja ok?

mvh Eisenhower
av Rådlös
#550027
Nya belägg är väl lättast att börja med. Att smörja oken är inte så lätt för vad skall du smörja? Dom rörliga delar som finns, kolvarna, sitter ju inne i oken. Och dom har åtminstone på ena sidan fullt med (broms)olja. Rostflagor och annat runt beläggen skall du naturligtvis ta bort när du byter belägg. Det finns t.o.m. speciellt utformade stålborstar för det. Där på utsidan av oken får man inte ha olja eller fett. Det kan rinna ner på skivorna och beläggen så att bromsarna inte tar alls.
Skulle inte detta hjälpa så får du fundera på nya skivor som nästa steg. Kolla hur dom nuvarande ser ut. Dom får inte vara "spåriga".
av eisenhower
#550037
Okej, tack så mycket för det utförliga svaret.

Jag satt precis och kollade på mina gamla besiktningspapper då hade jag 1,3 på vänster bak och 1,2 på höger bak.
Nu har jag 2,2 på vänster bak och 1,2 på höger bak, tycker det verkar märkligt att bromsverkan har ökat på vänster bak utan att jag har gjort någonting.

Någon som har en bra förklaring på varför det har blivit så här? Eller är det vanligt att det blir så?

Mvh Eisenhower
Användarvisningsbild
av gnestakalle
#550207
Följ "Rådlös" råd, blev nästan roligt :), hans förslag är på pricken vad du bör följa för du har helt klart problem med OK, skivor eller belägg.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av HenkeL
#550588
Jag hade också väldigt ojämn bromsverkan på min inför senaste besiktningen, men jag hade en jävla tur och klarade mig med 1% och 2% marginal fram och bak, så jag slapp komma tillbaks iaf. Men jag fixade problemet ändå, och gjorde det ordentligt. Så jag bytte två ok, alla skivor, alla belägg och ett par bromsslangar... så nu bromsar den som ny iaf :)
av volvoyamha
#550745
Har bilen stått?

Då kan bromsarna behöva motioneras!

kör en 50km/h och damp broms (pressa pedalen i botten) ett par gånger!

Upp repa detta ett par gånger sedan kan du hitta en lång utförsbacke,

Rulla så du får fart och slå på broms så pass att dom börja ta,

Gör så ett par gånger,

Sedan kan du åka på en grus plan

Kör i 10Km/h

frikoppla

o

BLÅ NITA!

Kolla vilka hjul som låser

(du ser vilket hjul som låser sig först bak!)

Ser det jämt ut, bessa!

Mvh en hemma pulare ;)
av eisenhower
#558344
Jag gjorde så att jag bytte bromsbelägg bak och smörjde upp kolvarna med bromsfett. Kolvarna gick lätt och fint på båda sidor. Skivorna såg fina ut så dem brydde jag mig inte om.

Jag åkte sedan ut och provade bromsarna och när jag tvärnitar så låser endast vänster bakhjul upp. Jag förstår inte varför jag får så hög bromsverkan på vänster bak.

Enligt besiktningspapprena så har jag bra bromsverkan på alla hjul förutom vänster bak då den har för hög bromsverkan....

Har ni några fler idéer om vad som kan vara fel?
Huvudbromscylinder?
Dålig bromsslang?

Hjälp mig!!

Mvh Eisenhower
av eisenhower
#558498
Hasse63 skrev:Dålig bromsslang gissar jag på om oket är felfritt. Kan bli en bakventil av den om den inte är som den ska.
Okej, får ta mig en ordentligt titt...

Mvh Eisenhower

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]