Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av östen
Har ett vädigt irriterande fel som jag inte kan komma på vad det beror på. Det är så att min bil 850 glt -93 ibland bara inte vill starta, men det går alltid att bogsera igång den.
Om du har tur kan man få igång den med hjälp av startgas, oftast funkar det men inte alltid. Problemet är att den inte får något bränsle, spridarna öppnar sig inte. Jag har provat att byta batteri, mätt bränsle trycket det ligger strax över 3 bar vilket är bra.
Jag har även haft bort startmotorn efter ett tips att den kan ha dålig jordning, slipat till och lagt emellan aluminiumpasta samt dragit ner en extra jordkabel.

Varför jag bytte batteri var för att jag tyckte att den gick ner för långt i spänning (ca 10V) när man startar bilen och trodde därför att batteriet var kasst. Men icke! Så därför bytte jag batteriet det blev något bättre men det går fortfarande under 11v när man ska starta den.

Vad jag har hört så behöver spridarna stax över 11 V för att öppna, rätta mig om det är helt fel?

Finns det någon som har en aning om vad som kan vara felet på bilen? Enligt mig så måste det ju vara något som drar en massa ström eller går dom ner så långt i spänning när man startar bilen? Vad kan annars vara problemet?
av stormiz
testa å kolla upp dit tändningslås..

vart med om detta på 2 st bilar.. jocka lite me nycklen upp å ner samtdigt som du vrir på starten.
av östen
okej, jag ska kolla på det nästa gång den inte startar. Men borde den gå igång på startgas om tändningslåset är paj?
av zzzoder
testa att byta spridare? kan funka!
av östen
jag har funderat på spridarna jag med, men jag tycker att det är långsökt att alla fem spridare ger upp samtidigt och sen när bilen startar så går den jätte bra, men jag vet inte.
Det var bara som jag funderade
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Jag antar att du mätt batterispänningen när startmotorn arbetat? I så fall är 10 Volt helt ok. När man belastningsprovar ett batteri är det ok ner till 9,6 Volt. Startmotorn drar extremt mycket ström, därför sjunker spänningen en del när batteriet belastas så hårt. Det är helt normalt.

Att spridarna behöver 11 Volt är helt fel. Tvärtom sitter det ett förkopplingsmotstånd monterat före spridarna, för att få ner spänningen. Kan inte den exakta siffran i huvudet, men mellan 2-4 Volt brukar det vara som dom ska ha. Anledningen att de inte klarar mer är att tråden i spolen är extremt klen, och skulle brinna upp om man la på mer spänning.

Jag tycker det låter som fel på soppapumpen. Har du testat att banka på pumpen de gånger bilen inte startar? När motorn i pumpen börjar bli sliten så startar den inte om den har stannat i läge mellan magneterna. Ofta räcker det då med ett hammarslag för att den ska hamna rätt igen. Har vart med om det på flera av mina bilar.
av *pettson*
östen skrev:Har ett vädigt irriterande fel som jag inte kan komma på vad det beror på. Det är så att min bil 850 glt -93 ibland bara inte vill starta, men det går alltid att bogsera igång den.
Om du har tur kan man få igång den med hjälp av startgas, oftast funkar det men inte alltid. Problemet är att den inte får något bränsle, spridarna öppnar sig inte. Jag har provat att byta batteri, mätt bränsle trycket det ligger strax över 3 bar vilket är bra.
Jag har även haft bort startmotorn efter ett tips att den kan ha dålig jordning, slipat till och lagt emellan aluminiumpasta samt dragit ner en extra jordkabel.

Varför jag bytte batteri var för att jag tyckte att den gick ner för långt i spänning (ca 10V) när man startar bilen och trodde därför att batteriet var kasst. Men icke! Så därför bytte jag batteriet det blev något bättre men det går fortfarande under 11v när man ska starta den.

Vad jag har hört så behöver spridarna stax över 11 V för att öppna, rätta mig om det är helt fel?

Finns det någon som har en aning om vad som kan vara felet på bilen? Enligt mig så måste det ju vara något som drar en massa ström eller går dom ner så långt i spänning när man startar bilen? Vad kan annars vara problemet?
Gör såhär så fungerar den igen..
Ta bort din startmotor.. ta isär den, smörj lagren och växellådan på den.
Slipa av anliggningsytan mot blocket. Samt motsvarande yta på din nu smorda startmotor. Lägg lite alufett på bägge ytorna.
Montera dit den. Starta och njut. Du har ett jordfel mellan motorn och startmotorn. Smörjningen är underhåll som är klart underskattat.
Ditt problem är att styrboxen saknar en 12v spänning som den ska få tack vare att startmotorn drar så mycket ström (på grund av jordfelet).
Efter det att jorden är återställd så är allt löst. :wink: HAr så att säga varit där.. och gjort så.. fick fundera en stund..

Det är service på mindre ort, lå[…]

Jag testadeatt att trycka i lite mer gas, hjä[…]

Sätta en slang på avtappningen i block[…]

Jag har fått ihop den för hand, men d&[…]