Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Pd
Bes 3 gånger alla värden fel.full komp alla cyl 14 kg bilen går perfekt. co 3.4 hc 176 co2500 6.1 lambda 0.87. har rengjort alla kontakter kollat vaccumslangar. bytt lock rotor stift luftfilter utom tändkablar mätte 1-3 kohm.nu till frågan tar bort kontakten till vattentempgivaren 2 pol så reagerar inte avgasmätaren ?? har man hittat felet ??? Pd
Användarvisningsbild
av vetten
Är det vattentempgivaren som sitter under ettans stift i motorblocket som du menar? I så fall så reglerar den motorns insprut på samma sätt som en chok dvs mera soppa vid kall motor för att sen ge mindre vid varm motor men då brukar oftast bilen bli lite svårstartad i vissa lägen. Om den inte ställer om från kall till varm motor så kommer ju motorn att gå fett och därmed ge för höga avgasvärden. Vanligt fel och inte alltid uppmätbart, jag har bytt denna på två av mina tidigare 440-bilar och sen har allt varit ok igen, ingen dyr sak heller brukar kosta under 300:- hos mekonomen plus en halvtimmes jobb i garaget.
Den brukar kallas "Tempsensor" i reservdelskatalogen.
Användarvisningsbild
av Pd
jodå det e den under 1ans stift som sköter sprutet. det konstiga var att avgasmätaren inte reagerade när jag tog lös kontakten, samma värden Pd
Användarvisningsbild
av vetten
Pd skrev:fixat det var tempsensorn som spökade lite och chokade en aning. nu e det full rulle igen Pd

Men va bra att det fixade sej för dej med den lilla hjälp du fick här på forumet.

Hoppas att du kan hjälpa någon annan här någon gång :mrgreen:

Glad för din skull :-)-)
nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]