Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vangabo
hej hoo alla glada skruvare!
Jag har ett problem och det är med kylaren. Häromdagen körde jag 240 på motorvägen och plötsligt så steg tempmätaren upp mot de röda strecket. Satan tänkte jag och körde inom närmsta mack. Jag öppnade huven och såg en pöl med vatten precis under kylaren och hade runnit längs motorskyddskåpan (plast) så de va en pöl där. Inget vatten fanns i expansionskärlet och de ångade när jag öppnade locket.
jag misstänker att kylaren har spruckit ner vid kanten för slangarna ser hela ut och jag har märkt att den läckt lite vatten innan detta här hände.

Så till min fråga!

Är det exakt samma kylare på som sitter på 740/940 och att det passar bult on?

En ny kostar på biltema 899kr är de värt att köpa? Jag är student och gillar att skruva men vill ha de billigaste alternativet!

Hur mkt kostar de att svetsa en sådan åå är de så jädra bra ?

Mvh Anton
Användarvisningsbild
av vangabo
jag köpte en ny kylare från biltema. fungerar bra nu och den gamle hade spruckit i kanten på plasten. jävla plasta skit :P
Användarvisningsbild
av Hilmer
Kylaren är inget att reparera som regel, det delar sig mellan alu-kylaren och dess plastgavlar. Ja packningen däri ger ju också upp. En ny kylare är att rekommendera, även om det kanske är billigare för stunden med en begagnad så har man igen det genom att köpa nytt direkt;)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hasse63 skrev:Det är samma kylare.

Är kylaren i övrigt i bra skick så är det värt att löda.
Ja om det varit en 140 kyl eller äldre ja, men plast och aluminium är ju inte mycket att kleta med...

Dock hade jag en 240 en gång som hade stålkyl faktiskt....
av Volvo264GLE
Min 264-kylare lämnade jag in på lödning sedan den tidigare ägaren lossat fläkten och inte skruvat fast den igen...
Jag hade tagit en bättre begagnad eller en ny om inte det varit för att 264-kylarna är större än vanliga 240-kylare och att den som satt på i övrigt var i nyskick :D Tror att det kostade mig en 400 på Borlänge kylarreparationer (de var desssutom trevliga).

Men att laga en 240-kylare är nog inte så stor idé eftersom när de går sönder har de varit med ett tag..

Kan tillägga att jag senare köpte en 264-kylare på tradera för en krona - blev ingen frakt då han som sålde bodde så nära :-)))))

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]