Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
ThomasT skrev:Angående testcykeln så måste man förstå att dess syfte är inte att i första hand att återskapa förbrukningssiffror som återspeglar verkligheten, utan är till för att skapa en jämförelse förbrukning så det ska bli möjligt att jämföra olika bilmodeller med varandra.
Visst, och jag anser att det är ok så länge man jämför dieselbilar med dieselbilar, och bensinbilar med bensinbilar.
Men eftersom testcykeln ger en ojuste fördel till diesel på grund av dess orealistiska design, behöver alla göras uppmärksamma på detta. För inte så länge sedan var det en diesel-kramande motorjournalist( :roll: ) som upptäckte att de minsta dieselbilarna inte alls drar i närheten av vad förbrukningssiffrorna angav, när han satte sig bakom ratten.
av MattiasD
Tänker vi på samma "journalist" hade han en rad bortförkalringar varför förbrukningen var markant högre jmf EU körcykel. Det var dåligt väder och att bilen inte är inkörd. Inte någon reflektion alls till den bakomliggande mätmetoden. Tur att det inte var vinter och bärnslevärmaren gick för att få värme i dieselbilen. Då hade förbrukningen rusat än mer. Slutsatsen vi kan dra är att dieselbilen ska accelereras 0-70 på 20s, inte köras under dåligt väder, +20 utomhus, för att få vara miljöklassad. Och miljöklassningen gäller först efter 1000 mil då bilen är inkörd :lol:
av Lövet
Mabuse skrev:
andreas_lofgren skrev:Att cykeln är snäll och borde snäppas upp en aning är en sak. Men att det skulle vara olika för olika bilar är befängt.
Det är väl bara du här som har fantiserat ihop att man skulle ha olika cykler för olika bilar?
Läser du inte det som skrivs?
MattiasD skrev:Jag tycket tom att det borde ingå en moment där man tar ut max effekt i eu körcykeln
= Olika körcykel för olika bilar
av Steff 99
Har man kört en modern diesel så varvar man inte den till något maxvarv, det räcker ofta att man ligger på 1200 -2000 varv mao därför går en diesel snålt och EU körcykeln siffror funkar ganska bra.
Många som är ovana med dieselns karaktär försöker att köra den som en bensinare och då sticker förbrukningen upp i höjden
Att praktisera dieselns körsätt på en ottomotor fungerar inte, ottomotorn måste man varva mer, det innebär en högre förbrukning.
Där kommer de negativa effekterna in med en motorstark bensinare, den har man väldigt svårt att få att gå på EU cykelns siffror.
Så det verkar mer som otto förespråkarna lever med en okunnighet om dieselns körsätt och därför tror att en motorstark diesel vid normalkörning är jämnställd med en motorstark ottomotor förbrukningsmässigt , men där har de fel.
av Arese
Min erfarenhet är att det är klart lättare att nå EU-cykelns siffror i bensinbilar än i diesel. Både min fru och jag är "vielfahrer" och har lagt knappt 40k mil i 10 nya bilar (5 bensin, 2 E85, 3 diesel) sedan hösten 05.

Vid den typen av körning vi ägnar oss åt, snabb svensk lands- och motorväg, brukar vi ligga på ungefär den uppgivna blandade EU-mixen med bensinbilarna medan våra dieselbilar behövt 10-15% mer. Senaste exemplet är min frus XC60 D5 som ligger på ca 7,8 (EU 7,0) medan min nya BMW 535i ligger på 8,6 (EU 8,5). Är förövrigt väldigt nöjd med förbrukningen på femman, jämfört med min gamla 335 drar den trots avsevärt större och tyngre kaross, automatlåda och 19" minst 5 dl mindre per 100 km.

Så nog går riktningen åt rätt håll men åtminstonde för mig, vid min typ av körning och med de bilar (Volvo, BMW) jag har erfarenhet av, är det tydligt att EU-förbrukningen är mer rättvisande för bensin än för diesel.

Mvh
Arese
av viktore
XC90_Executive skrev:Synd att inte S80 D5 6MT är miljöklassad. Som det är nu har den 215hk/420Nm.

0-100 på 7,6s, toppfart 230km/h.
Förbrukning blandad körning - 4,9l/100km
129g C0²/km
Hade Volvo DRIVe'at S80 och även S60 D5 (som ligger på 4.7l) så hade man haft en vinnare. Det ligger förhoppningsvis inte alltför långt bort.
av MattiasD
Arese skrev:Min erfarenhet är att det är klart lättare att nå EU-cykelns siffror i bensinbilar än i diesel. Både min fru och jag är "vielfahrer" och har lagt knappt 40k mil i 10 nya bilar (5 bensin, 2 E85, 3 diesel) sedan hösten 05.

Vid den typen av körning vi ägnar oss åt, snabb svensk lands- och motorväg, brukar vi ligga på ungefär den uppgivna blandade EU-mixen med bensinbilarna medan våra dieselbilar behövt 10-15% mer. Senaste exemplet är min frus XC60 D5 som ligger på ca 7,8 (EU 7,0) medan min nya BMW 535i ligger på 8,6 (EU 8,5). Är förövrigt väldigt nöjd med förbrukningen på femman, jämfört med min gamla 335 drar den trots avsevärt större och tyngre kaross, automatlåda och 19" minst 5 dl mindre per 100 km.

Så nog går riktningen åt rätt håll men åtminstonde för mig, vid min typ av körning och med de bilar (Volvo, BMW) jag har erfarenhet av, är det tydligt att EU-förbrukningen är mer rättvisande för bensin än för diesel.

Mvh
Arese
Även tidningar som Vi Bilägare mäter betydligt större skillnader för diesel jmf bensin. Det visar bara att EU körcykelns låga effekt uttag gynnar dieselmotorer med en lägre förbrukning på pappret.
av MattiasD
viktore skrev:
XC90_Executive skrev:Synd att inte S80 D5 6MT är miljöklassad. Som det är nu har den 215hk/420Nm.

0-100 på 7,6s, toppfart 230km/h.
Förbrukning blandad körning - 4,9l/100km
129g C0²/km
Hade Volvo DRIVe'at S80 och även S60 D5 (som ligger på 4.7l) så hade man haft en vinnare. Det ligger förhoppningsvis inte alltför långt bort.
Det är nog ingen sak att optimera D5 motorn för EU körcykel och komma under 4.5 l/mil (120g/km). Men förvänta dig inte att förbrukningen minskar i verkligenheten.
av Lövet
Tja, för ett par år sedan hade den ju inte så mycket konkurrens under 120g/km. Nu är det riktigt besvärande att konkurrenterna har 185hk och klarar gränsen och Volvo har 115hk.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]