Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av isak
hej
mycket bra glort av dig. mig skulle det inte förvåna om tempsensorn är en standardkomponent? hade problem för många år sedan med MB-lastbilar med dålig värme, där lödde vi in ett motstånd kommer inte ihåg värdena på det parallelt med givaren för att justera signalen till styrdonet. givarens motstånd hade värden som du beskriver. MBS hade för övrigt samma färgmärkning som en utegivare till villapanna. bara storleken skiljer vilket säkert inte har någon betydelse? vad tror du? laningen måste varit gynsam för lädret förstår jag frågade du på resdelspris?
isak
av Fred
Eftersom denna fråga kommit upp i en annan tråd och det hänvisades till denna tråd i den så dök en fråga upp i mitt huvud: Hur fungerar ECC:n med Elfa-sensorn nu när det är kallt? Harald fixade ju sin sensor på sensommaren. Jag kontaktade därför Harald direkt och han kunde rapportera att den fungerar utmärkt!! :D

Så alla ni som råkar ut för trasig sensor, byt inte ECC-panel för flera tusen som Volvo vill att ni gör!!! Skaffa en Elfa-sensor för 15 spänn istället!! :D
av buffonmk3
KANON!!

Sitter här på jobbet vid kundmottagningen på lastbilsverkstaden.
kopplade upp min ny-inköppta S60 -02 D5,
felkod på innertemperatursensorn och plockade isär enheten och hittade att kabeln var av till ntc-motståndet.
kan jue inte vara så svårt att löda om man tar det försiktigt tänkte jag... :???:
och i ett stort rökmåln försvann det..... :shock:
surfade in här och hittade detta inlägget. stor sten försvann från magen och leende från öra till öra! :D
Precis detta man vill veta, och att du hade nummer och allt på delarna! :-O) tusen tack och tack i näven för du forskat och delat med dig av dina erfarenheter!! :mrgreen:

MED MYCKET VÄNLIGA HÄLLSNINGAR!
Gustav :D
av Smedante
Likt någon annan som skrivit här så har en övernitisk (dock välmenande) familjemedlem städat bilen. Råkade då pilla av temperatursensorn i CCM:n.
Jag har nu med hjälp av detta form och den tråd som jag här hittade sparat tusenlappar. Jag åkte till Elfa och köpte två olika motstånd, det som rekommenderas i denna tråd och ett som Elfa rekommenderade när jag sökte på det ovan nämnda. Jag valde att löda dit det som Elfa rekommenderade. Nu funkar ACC:n igen på ett lysande sätt.

Tack så hemskt mycket!! :D
Smedante skrev:Likt någon annan som skrivit här så har en övernitisk (dock välmenande) familjemedlem städat bilen. Råkade då pilla av temperatursensorn i CCM:n.
Jag har nu med hjälp av detta form och den tråd som jag här hittade sparat tusenlappar. Jag åkte till Elfa och köpte två olika motstånd, det som rekommenderas i denna tråd och ett som Elfa rekommenderade när jag sökte på det ovan nämnda. Jag valde att löda dit det som Elfa rekommenderade. Nu funkar ACC:n igen på ett lysande sätt.

Underbart.
Det hade fungerat med båda motstånden. Enda skillnaden är vilken temperatur bilen tror att det är i kupén. Två snarlika motstånd blir väldigt lite skillnad på.
av Fred
Jag blir alldeles varm i kroppen när jag läser om att någon bevisat att Volvo är helt fel ute med sin "Laga inget, byt ut allt"-inställning! :D Bästa sättet att motarbeta detta är att laga själv och snuva dem på tusenlapparna!! :lol: Internetforum regerar!!!
av Fred
Jag blir alldeles varm i kroppen när jag läser om att någon bevisat att Volvo är helt fel ute med sin "Laga inget, byt ut allt"-inställning! :D Bästa sättet att motarbeta detta är att laga själv och snuva dem på tusenlapparna!! :lol: Internetforum regerar!!!
Smedante skrev:Likt någon annan som skrivit här så har en övernitisk (dock välmenande) familjemedlem städat bilen. Råkade då pilla av temperatursensorn i CCM:n.

Vad var det för artikelnummer på den de rekommenderade då så vi kan beställa den om vi vill? (å hade den mindre smala ben?)
Jomen det var ju den som rekommenderades i denna tråd, jag var nyfiken på den som Elfa rekommendera? Tänkte om den kanske inte hade lika tunna ben så skulle en annan kanske klara av att löda fast den. Men å andra sidan är det säkert inte samma som ska sitta i min aspirationstempgivare så det spelar ingen roll, glöm mig. :)

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]