Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tartryffel
Sukido skrev:Har också problem med ac:n. Kollade om fläkten snurrade. Det gjorde den inte. Konstigt, eftersom den byttes för ca ett år sedan. Vid närmare granskning med förstoringsglas visade det sig att ett av benen på sensorn var av. Ska nu köpa ett nytt på ELFA, men min fråga är: Slutar fläkten att snurra för att inte sensorn fungerar, eller kan det vara ytterligare fel i ECC?
Fläkten snurrar även om inte givaren är hel.
av Sukido
Eftersom en ny fläkt kostar ca 900 kr på Volvo och det är lite pilligt att löda dit ny tempgivare så köpte jag en begaganad CCM på skroten för 750 kr. Nu går fläkten och det kommer massor av go kyla :D Det enda problemet efter bytet är att "antispinnen" inte går att koppla ur som tidigare. Funderar på om jag måste åka till Volvo och ladda ny programvara när CCM:en är bytt. Kanske ligger en massa felkoder gömda i minnet?
av Tartryffel
Sukido skrev:Eftersom en ny fläkt kostar ca 900 kr på Volvo och det är lite pilligt att löda dit ny tempgivare så köpte jag en begaganad CCM på skroten för 750 kr. Nu går fläkten och det kommer massor av go kyla :D Det enda problemet efter bytet är att "antispinnen" inte går att koppla ur som tidigare. Funderar på om jag måste åka till Volvo och ladda ny programvara när CCM:en är bytt. Kanske ligger en massa felkoder gömda i minnet?
Ja det var ju bra men också väldigt billigt. Billigaste på lagabasen kostar 1500 kr. Kan knappast räkna med att få loss en komplett CCM för 750 spänn generellt.
av Sukido
Sökte på Bildelsbasen.se och hittade den på Kungälvs Bildemontering. Tar 750 kr för alla CCM till Volvo inkl. fläkt. MY 04 är tydligen lite speciell då den kräver just en -04 CCM om man ska byta.
av Sukido
Har troligen fått en CCM från en importbil då det inte fanns några knappar till värmestolarna, bara ett plastlock. Lätt fixat, bara att ta knapparna från den gamla CCM:en. Lite skum är denna CCM. Den lilla fläkten till tempsensorn går nu konstant, även när jag tagit ur tändningsnyckeln. Drar väl ur batteriet om den står stilla några dagar. Dessutom fungerar AC:n oftast bra, men ibland lägger den av en stund, för att sedan fungera igen. Har nu bokat tid på Volvo för att ladda ner ny programvara till CCM:en. Hoppas allt fungerar sedan..... Surt om man blir tvungen att slanta upp 6 500 kr för en ny CCM :(
Användarvisningsbild
av MartinS
Fläkten går några minuter efter att du tagit ur nyckeln, sedan startar den igen så fort du öppnar eller stänger en dörr (eller stoppar nyckeln).

/Martin
av Tompa R
Hittade den här gamla tråden när jag googlade mitt problem. Min V70 D5 -05 blåser ingen varmluft. Var inne på mekonomenverkstaden och de felsökte och sa att det var luftkvalitesensorn som gav felkod. Nästa dag bytte de den "lilla fläkten" mot en ny. Den gamla såg inte så sliten ut, vara lite dammig på vingarna. De hade inte tid att varmköra bilen efteråt eftersom de snart stängde så jag skulle prova om jag fick någon varmluft nu över helgen och sen återkomma på måndag.
Får dock ingen varmluft, samma ljumna luft på alla gradantal. Förutom på MIN, får då blåser den riktigt kallt. Vad kan det då vara för fel. Är det den kopparfärgade tråden längst fram innanför gallret som spökar?!
av seimila
Om tempsensorn i ecc`n är helt trasig. Bör då en felkod sättas ut som går att kolla i Vida?
Har samma problem som trådskaparen men ingen felkod.

Kan det enbart räcka då att dammsuga sensorn?
AC & kylfläkt

Den jag fick av aeromotors var öppnad den me[…]

Lambdalampan lyser

Så koden du får verkar ju i kombinatio[…]

Kort uppdatering: bilen har startat utan problem v[…]

Du kan se hur jag gjorde på V40 -01 10 min j[…]