Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rilleman
Har för en vecka sedan införskaffat min första Volvo. Det blev en V70N 2,5T Awd 2007 Manuell 7900 mil
Är mycket nöjd med bilen men undrar en grej. har känt av att man man krypkör och svänger så vibrerar det lätt i bilen..märks när man ska parkera osv.. är detta en normal grej för Awd eller kan det vara nåt fel?
av JockeJ
Nu vet jag inte hur vibbrationerna upplevs, men börja med att kolla så att nivån i servobehålleren är ok. Testa även att lufta systemet:

Om det är rätt nivå/efter du justerat:

Ta bort locket till behållaren, gör fulla rattutslag stillastående åt båda hållen ca 2-3 gånger - dit med locket igen

En början iaf!
//Jocke
av TomasL
Det finns en servicebulletin hos volvo som behandlar just detta "problem".
För du känner väl mest små vibrationer i ratten, eller?
Man kan lämna in den och då har jag för mig at Volvo bl.a byter några slangar till styrservot.
Detta är dock inget dom gör gratis så störs du inte för mycket utav vibarationerna så lev med det.
Det är inget som är trasigt eller farligt att åka med och det blir inte värre med tiden.
av Rilleman
efter att ha testa lite mera ingående på problemet så är det inte alls i styrningen det vibrerar..det är när jag gör fullt rattutslag och håller ratten stilla och börjar köra iväg som det känns "ojämnt"..bilen har nog stått några månader i bilhall kan det göra att fälgar eller däck blir ojämna? ..det märks aldrig annars utan bara när man svänger och kör väldigt sakta? vibrerar konstant tills man ökar farten men aldrig när hjulen står rakt
av Rilleman
Nu har jag kollat nivån för styrservot och nivån är ok och inga missljud när man svänger heller.testade även att lufta.
Det är som sagt när man startar från stillastående med hjulen svängda och kör sakta i dragläge rycker det i bilen.kvittar om man har ettan i eller backar..man hör även att det klonkar när dragläget går i..kanske är normalt för AWD vad vet jag
Kan det vara nåt glapp med drivaxlarna??

vore tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
av Matin
På den gamla goda tiden, så var detta klara tecken på att någon av drivknutarna var på G att tacka för sig. Nu ska allt vara så avancerat, så det blir omöjligt att säga, men jag misstänker ändå problem med drivknutar!

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]