Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbosven
Hej ! har sedan några dagar tillbaka ett konstigt fel med min bil
den har alltid i min ägo dragit ca 1lit/100 mil olja men nu är det något
värre

upptäckte i torsdags att de var dåligt med olja så har jag fyllt upp till mitten på oljetickan (mellan min o max) och körde 15 mil utan att det har rört sig något
men sedan så kan 3 mils körning till få ner det till "min" fyller man då på igen så kan de räcka 3 mil till eller 20 mil
har dem senaste dagarna åkt ca 80 mil och har fyllt på totalt ca 3 liter olja

bilen går bra och den ryker inte , iaf inte blått ,vevhusventliationen är bytt/rengjord sedan någon månad tillbaka
det droppar lite olja om bilen men det har de gjort ganska länge.

frågan är väl igentligen , vad kan det vara för fel då den ibland drar massa olja och ibland ingen alls ?
av turbosven
tog bort kåpan över kamremmen idag då jag misstänkte att packboxarna där skulle kunna va dåliga ,
är inte helt säker på om de är det men jag är ganska säker på att det inte ska se ut så här

Bild

Bild

Bild

finns det något annat där under än packboxarna till kammarna som skulle kunna läcka ?
antar att de sitter en packbox där vevaxlen går ut med ? för de verkar vara mest "oljigt" lite längre ner än kamaxlarna
av *pettson*
Eftersom kamremmen ändå måste väck för att göra jobbet, oavsett om du vill byta packboxarna upptill eller nedtill.
Byt alla tre packboxarna.
av turbosven
okej , tack för svaret. går jobbet göra utan att lyfta ut motorn ? måste väl vara ganska svårt att få i vevaxlens packbox när den sitter så långt ner?
av *pettson*
turbosven skrev:okej , tack för svaret. går jobbet göra utan att lyfta ut motorn ? måste väl vara ganska svårt att få i vevaxlens packbox när den sitter så långt ner?
Jobbet går utmärkt att utföra utan att ta ur motorn.
av 2444ever
Snor tråden lite, har antagligen någon dålig packbox enligt ovan. Är infon i denna tråden överförbar till V70 -00 gamla?
Enligt min lokala meckare ville han inte byta en av nedre packboxarna (kommer inte ihåg vilken) eftersom man då måste ta väck något drev som kräver specialverktyg, och det måste monteras exakt rätt igen för att ge ett visst motstånd...

Någon som vet?
av *pettson*
2444ever skrev:Snor tråden lite, har antagligen någon dålig packbox enligt ovan. Är infon i denna tråden överförbar till V70 -00 gamla?
Enligt min lokala meckare ville han inte byta en av nedre packboxarna (kommer inte ihåg vilken) eftersom man då måste ta väck något drev som kräver specialverktyg, och det måste monteras exakt rätt igen för att ge ett visst motstånd...

Någon som vet?
Din lokala meckare talar i nattmössan, av okunskap eller ovilja. Inget kräver specialverktyg.
Antingen menar han vevaxeldrevet, som inte kräver nåt specialverktyg. Som dessutom varken går att montera fel eller på nåt speciellt sätt om man inte anstränger sej för att vara klantig.
Eller så menar han kamdreven, varav ett är variabelt sådant. Som inte heller det kräver nåt specialverktyg egentligen.
Naturligtvis kräver ALLA packboxar på alla platser oavsett till vad, specialverktyg till monteringen, eller att man är van med packboxmontering av gamla skolan med till exempel god fantasi lite plast och ett bladmått.

Womens In Your City - No Verify - Anonymous Sex Da[…]

Jag återkopplar. Spaken går på 5[…]

OBD P0121

Gjorde slag i saken och beställde detta kit: […]

Jag återkopplar. Vi packade fullt under insy[…]