Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
har införskaffat en volvo s40 nyss men den strular när man kallstartar den. Om man låter den gå på tomgång kall så kan han gå upp till 3-4 000 rmp i några sekunder och sedan gå tillbacks samtidigt som den går upp i varv så går tempgivarn upp till röd markering, det händer ochså när man kör att varven går upp samma sak med tempgivarn, när man har varm kört den går den normalt men det kan hända att tempgivarn gå ner i temp och varv räknan går upp samtidigt och sedan gå till backs till normal temp några sekunder senare.
min gissning skulle va att motortempgivarn är paj men jag är ingen bilmeck så kom gärna med fler förslag på vad det skulle vara, tack på förhand!
Kolla först att kylvätskenivån är korrekt. Som nr två kolla att termostaten inte är defekt genom att kallstarta (motor helt kall) känn på övre vattenslang från motor till kylare. Den ska vara kall tills motorn uppnått 90 C då öppnar termostaten och slangen blir varm på sekunden. Om termostaten småläcker blir slangen långsamt varm i takt med ökad motortemp. Som första åtgärd sen kan det va annat som strular dålig kontakt till tempgivare m.m.

mvh
Kjelleman57
okej har provat låta bilen gå på tomgång men den kommer inte upp i temp, kommer upp 3 pinar kanske sen pendlar den där hela tiden sen så kände jag på kylar slangen och det känndes som den släppte igenom lite vätska några sek sen sluta det , men om det nu skulle vara så att termostaten är paj varför går han upp i varv bara sådär plus att tempmätarn går upp ochså till max?
Okej är du säker på att kylarsystemet är fullt eller så full det ska vara. Kolla i expansionskärlet att det finns vatten till förskriven nivå. Prova att skruva av locket på expansionskärlet för att eventuellt släppa ut luft/ångblåsor. OBS Försiktigt så du inte bränner dig! Att tempmätaren går upp och sedan ner kan bero på att det är luft i kylarsystemet.
Att motorn går upp i varv kan av samma orsak tempgivare till motorstyrningen tror att motorn är antingen kall (ökat varvtal) eller varm (lägre varvtal).

mvh

Kjelleman57
yes det var mycket vätska (nästan för mycket någon mm över max) i systemet och jag skruva bort locket på expansionkärlet för att släppa ut luft, men jag kände på slangen att den släppte igenom vatten ibland när den hade bara några pinar på tempmätarn, men det kanske är fel på givarn ochså? hur stora är oddsen liksom att både termostaten och tempgivarn pajar ^^.

mvh spoonkan

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var s&au[…]

Det här smakar illa, eller gör det verkl[…]

Jag kör hybrider från Volvo regelbundet[…]

Den står redan på max och påverk[…]