Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#535002
Gäller s40 -99 2.0t Har rullat runt 17 tusen

de sista dagarna har jag fått ett vinande ljud. så fort man gasar lite så kommer ljudet och går jämt med gasen..på högre varv hörs det inte men upp till 3-4 tusen varv hörs det.

Hade precis samma ljud på min gamla saab 9000 t för några årsedan. Dagen efter det ljudet kom så rasade turbon.

Vad tror ni? Turbon? låter tydligt i bilen.
av KajJacob
#535025
Jonas_latt skrev:Gäller s40 -99 2.0t Har rullat runt 17 tusen

de sista dagarna har jag fått ett vinande ljud. så fort man gasar lite så kommer ljudet och går jämt med gasen..på högre varv hörs det inte men upp till 3-4 tusen varv hörs det.

Hade precis samma ljud på min gamla saab 9000 t för några årsedan. Dagen efter det ljudet kom så rasade turbon.

Vad tror ni? Turbon? låter tydligt i bilen.
Om det inte viner när du gasar när du har friläge i och står stilla men gör det vid färd, så ja, det är nog turbon.
Användarvisningsbild
av vetten
#535053
Att turbom viner är ju normalt och oftast mera ju äldre och slitnare den blir. Jag hade ett tydligt vinande på min 480T vid ca. 2500r förut och som bara ökade i styrka med tiden, trodde också att turbon var på väg att ge upp men vid en närmare kontroll så visade det sej att det va packningen mellan turbon och downpipen som hade börjat läcka lite så efter ett packningsbyte så blev allt som vanligt igen och visst hörs turbon vid vissa varv men inget jag oroar mej över.
Kolla om du kanske har fått ett litet läckage vid turbon eller framför katten först.
Användarvisningsbild
av vetten
#535059
Jonas_latt skrev:tack för de snabba svaren.
Ljudet hörs vid friläge också.

Tycker ändå att du ska böja med att kolla upp ev. läckage, akta så att du inte bränner dej bara.
av metalHJ
#535252
Har samma läte på båda mina 2.0T motorer, och inget jag ser som ett problem då allt fungerar som det ska! På sätt och vis tycker jag det är en fördel, då man hör att turbon arbetar då dessa bilar inte har någon laddtrycksmätare original.
Användarvisningsbild
av vetten
#535278
metalHJ skrev:Har samma läte på båda mina 2.0T motorer, och inget jag ser som ett problem då allt fungerar som det ska! På sätt och vis tycker jag det är en fördel, då man hör att turbon arbetar då dessa bilar inte har någon laddtrycksmätare original.
Ja visst kan man njuta lite av "vinandet" Det gör åtminstone jag :twisted:
av rudarmy
#535318
Vad tror ni?
säkert lugnt å som tidigare sagt kolla så allt är tätt!
men om du är som jag,
å är allergisk mot missljud!
tycker jag att du ska kolla efter vita märken runt grenrör å turbo = sprickor = avgassläckage= lite sämre ladd

sen kolla även luftröret mellan luftburk å turbo så det är tätt,
ta gärna av efter LMM å kolla så inte plast!! ringen som är under slangklämman har spruckit...
så gick min turbo sönder! sögs in i turbon, kompressor hjulet å helv..e!

mvh bengt
Användarvisningsbild
av mrdan
#540219
Min förra turbo vinade inte innan den gav upp utan det började bolma vit rök. Köpte en beg turbo och den viner nu. Ska den också lägga av? :shock:
av ricki
#542973
Precis samma ljud på min T4-03. Tycker även den borde ha bättre tryck i turbon. Men har inget att jämföra med då den varit så här sedan jag köpte den (dec -10). Framförallt blir det sämre kraft från turbon när man kört den ca 1h (nästan obefintligt tryck i turbon då :S). Men då ska jag altså leta läkage på den menar ni?

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]