Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BerraBig
Tjena.
Har en S80 T6 -00, som jag har haft inne på service på samma volvoverkstad i alla år. Tänkte nu själv ge mig på att byta kupefiltret i bilen. Men då när man kollar runt så finns det ju så klart lite olika att välja på. För det första så när man kollar gamla servicepapper så är det 3 olika slags filter dem har bytt under åren. I början var det kupefilter med ett artnr, sedan efter några servicar blev det istället partikelfilter med ett annat artnr. Nu, på de 2 senaste servicarna, har man istället bytt pollenfilter också med ett helt annat artnr. Filtrena blir bara billigare. Man har bara bytt en åt gången, aldrig typ kupe- och pollenfilter. Är detta normalt? Finns det 3 olika filter med olika livslängd!? Kupefiltret har ju snart gått över 15000 mil ju. Har manuell avstängning av lufttillflöde in i kupen, om det hjälper någe...
För det andra, vad ska man byta till 30000 8) milaservicen?

Tack på förhand :-)-)
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: justerat rubriken
Användarvisningsbild
av Nexus
finns bara ett sk kupefilter vad jag vet på din bil. Sen finns det nog vanligt eller med aktivt kol. Kärt barn har många namn....
Men har de bytt så kan det ju inte setat i 15000 mil eller menar du 1500 mil?
av BerraBig
Alltså, som sagt, har de inte bytt kupefiltret på ungefär 15000 mil (femtontusen). Utan bara pollenfilter de 2 senaste gångerna och innan dess hette det partikelfilter några gånger. Vissa gånger inte alls. Alla de 3 med OLIKA artikelnummer.

Ingen annan som vet? Lämnar alla in sina bilar? Borde dock vara likvärt mellan de riktiga volvo bilarna... :wink:
av Kojje
BerraBig skrev:Alltså, som sagt, har de inte bytt kupefiltret på ungefär 15000 mil (femtontusen). Utan bara pollenfilter de 2 senaste gångerna och innan dess hette det partikelfilter några gånger. Vissa gånger inte alls. Alla de 3 med OLIKA artikelnummer.

Ingen annan som vet? Lämnar alla in sina bilar? Borde dock vara likvärt mellan de riktiga volvo bilarna... :wink:
Som tidigare skrev finns bara ett kupéfilter men i olika versioner typ,pollen,partikel eller med aktivt kol för att at bort lukter det är därför det är olika art.nr men ändå samma filter på samma plats bara lite olika funktion varför dom valt att välja olika filter kan ju vara lite beroende på tillgång mm,samt att man ibland ändrar i serviceprogrammet och begär man inte ett specifikt filter typ "pollen" hamnar det dom har hemma på plats.
av BerraBig
Okej... det kan jag tänka mig att det är så. Brabil kan vara lite slappa...
Jag har alltså fått en fel uppfattning pga. detta. Om det är så, så har man alltså med min bil gått över till ett "sämre" filter med åren!? :shock:
Kupefilter -> Partikelfilter -> Pollenfilter
av BerraBig
Nej, så här var det. Brabil har tagit betalt för ett dyrare kolfilter som inte ens går in i bilen. Den luckan var spärrad från fabrik med en gjuten plastribba över.
Användarvisningsbild
av Perra83
BerraBig skrev:Okej... det kan jag tänka mig att det är så. Brabil kan vara lite slappa...
Jag har alltså fått en fel uppfattning pga. detta. Om det är så, så har man alltså med min bil gått över till ett "sämre" filter med åren!? :shock:
Kupefilter -> Partikelfilter -> Pollenfilter
Är det fortfarande inte klart?
Kupéfiltret finns i olika utföranden ex. pollenfilter el partikelfilter mm.
Användarvisningsbild
av gooose
Är nog mer så att kärt barn har många namn

Om du ber mig byte detta på din bil så är det 2 st olika storlekar som finns

Ett litet smalt filter till bilar med manuell recirkulation (detta sitter i facket närmast framsätet)

Det större bredare filtret som även finns i 2 st olika utföranden med eller utan aktivt kol Sitter i det facket närmast torpedväggen/mot motorn

Ett Volvo org filter av den smalare modell ligger på ca 3xx:-
Ett Volvo org filter utan kol bredare modell ligger på ca 6xx:-
Sedan har båda alla filtren genom åren ersatts till olika art nr och benämning vad det kallas för

I det system du har så skall du ha det enklare smalare billigare filtret

//Goose
av BerraBig
Jo, jag vet det nu MEN Brabil har tagit betalt för det dyrare (bredare) filtret 2ggr, som inte min bil kan ha pga. spärren! Sen, de två senaste servicarna, har man tagit betalt för det billigare - det rätta filtret. Så, se upp!!! :shock:

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]