Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Stadskörning: Snurrar med en handlov vilande på ratten - sådär lite avslappnat.
Lite mer rallybetonad körning: Båda händerna stadigt på ratten och vid behov korsas armarna.

Men tror det blivit lite OT här. Den som nämnde "handled på ratten" var för att komma fram till det optimala säkerhetsavståndet - som om jag fattat det rätt hamnar någonstans mittemellan gubbastil och coolt tillbakalutad stil, d.v.s. ungefär den stil jag använder.
av Volvosson
Har inget svar på frågan.

Men när min 850 blev kraftigt krockad/påkörd från sidan i en korsning så fick
jag ordentligt med stryk i nyllet av den hårda rattkåpan. En obehaglig upplevelse!

Rattkåpan träffade altså mitt tryne när krockkudden blåstes upp. Tanken är väl annars
att kåpan INTE ska följa med krockkudden mot ansiktet, utan istället gå åt sidan? :???:
av *pettson*
Volvosson skrev:Har inget svar på frågan.

Men när min 850 blev kraftigt krockad/påkörd från sidan i en korsning så fick
jag ordentligt med stryk i nyllet av den hårda rattkåpan. En obehaglig upplevelse!

Rattkåpan träffade altså mitt tryne när krockkudden blåstes upp. Tanken är väl annars
att kåpan INTE ska följa med krockkudden mot ansiktet, utan istället gå åt sidan? :???:
Först av allt så ska inte kåpan komma med alls någonsin. Den ska dela sej på mitten och fläka isär sej. Kudden ska växa upp ur dess centrum. Kudden utgår också ifrån att bältesspännarna gör sitt och att man är fastspänd. Har man för slappt bälte när spännarna tar sitt så kan det på äldre bilar bli så att man inte blir tillräckligt indragen i stolen. Dom har helt enkelt inte hur lång spännarkapacitet som helst.
Sen är det lite problematiskt, krock kudden har en gräns i sidled. Den ska endast ta hand om krockar som sker från fronten (rakt framifrån) och 30grader åt sidan sen ska den inte lösa ut. Den ska inte heller lösa ut om bilen voltar eller blir påkörd rakt från sidan eller bakifrån.

Det är nämligen så att i övriga vinklar (förutom dom 30graderna) riskerar man att träffa kudden totalt felaktigt med ordentligt obehag eller skador som följd.
Användarvisningsbild
av CarMan
Datumstämpeln på krokkuddarna är inte för själva krokkudden, utan för at kring utrustning så som locket som ska öppnas, inte kan garanteras gör deta på rätt sätt, när grejorna blir för gammla.
av semmelman
Jag undrar vad alla som köper bilar för att de ska bli framtida samlarobjekt kommer göra, kommer de byta ut kuddar och inredning för att ha fungerande kuddar eller kommer de montera ut kuddarna?
av *pettson*
semmelman skrev:Jag undrar vad alla som köper bilar för att de ska bli framtida samlarobjekt kommer göra, kommer de byta ut kuddar och inredning för att ha fungerande kuddar eller kommer de montera ut kuddarna?
Förmodligen gör man ingenting. Det lär matcha vad som är kvar av plasten om 25år i dagens bilar. Det mesta blir så sprött att det går sönder av bara blicken. Man snålar såpass och blandar ut plasten med det mesta idag. Plast blev dåligt även från förr, men bara 1/10del möjligen av det som är plast idag, var plast då.

Det pratas om att adaptiva farthållaren anv&[…]

Ingen bromsvätska

Har du provat lossa rören vid huvudcylindern[…]

Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]