Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mina frambromsar låter ganska ordenligt. Har säkert gnisslat/skrikit i i halvår men har blivit värre med sista tiden. Beläggen och skivorna ser bra ut och bromsarna tar bra. Vad kan det vara? Tänkte att man skulle sätta dit skrikdämpningsplattor. Tror ni detta hjälper? Biltema har ett par universialplattor som man klipper till efter befintliga belägg.

Kollade på Biltemas hemsida och dom störtsta platona är 120x60mm. Enl. Biltemas sida så mäter 850 beläggen 156.4x58.5mm. Då är ju universialplattorna för små. Går det att använda dom ändå? Om man sättter fast dom mitt på beläggen så blir det ca. 18mm. ute på kanten som inte kommer att ha någon platta. Spelar det någon roll? Eller så sätter man på dubbla plattor på beläggen men då får man ju köpa 2 satser.

Ideer någon
Har nu kollat lite mer på detta. Oken glider fint på glidbultarna. Alla bromsbeläggen ser nästan nya ut, inte snedslitna eller något alls iden stilen som skulle tyda på att kolvarna i oken skulle kärva eller att oket inte skulle glida bra på glidbultarna. Klistarde dit skrikdämpningsplator men endast på dom yttre beläggen. Blev betydligt tystare men inte helt knäppstyst.
Ni som har använt skrikdämpningsplator har ni klistrat dom på dom inre beläggen också, dom som sitter med fjäderpaketet i
själva bromskolven.

Vad mer brukar vara orsaken till gnisslet? Kan det vara skivorna? Dom är ju inte helt nya men ser ganska ok ut.
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]