Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karnan
Tjena allihopa! är ny på detta forum och har precis köpt mej en V70N 2.4t -00 automat 14000 mil på mätarn och är givetvis stolt som en tupp med nya kärran... men.. jag märker att om man trycker pedalen i botten så små rycker den, känns som man nästan släpper på gasen och sen gasar på igen varannan sekund typ, helskumt känns det. man känner att turbon laddar på sen släpper den sen laddar den på igen.. ja ni hajjar va kan det vara som strular månne?
Användarvisningsbild
av cycler
Visserligen skall AC'n koppla ur när du gasar.....för att inte göra just som du beskriver... Kan det vara tjall med urkopplingen?

/C
av Frigge
Turboreglerventil skulle jag tro,sitter på luftburken o kan ge oregelbundet Turbotryck.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av _Rick_
min uppförde sig så förrut. Accelerationen gick som i trappsteg..

Bytte turboreglerventilen och den gick bättre. Den byter du själv på 5 min
av Karnan
idag när jag testade igen så hade bekymrett försvunnit, helskumt.. nästa fråga blir Hur vet jag att turbon laddar som den ska? det finns ju ingen mätare i bilen. jag hade en saab innan och i den satt det ju en laddtrycksmätare så där var det ju lätt att se att allt funkade.
Användarvisningsbild
av _Rick_
du får montera en mätare med t-kors tillfälligt och mäta. eller montera en fast. min lokala BSR representant provkollade min. Det visade sig att min intercoolerslang läckte, samt att avgassystemet var täppt. Min bil laddade bara 0.3 bar.

Men med nytt avgas. fixad läcka och BSR Steg 1 så laddar den 0.8 och går finemang.
Användarvisningsbild
av Honke
_Rick_ skrev:du får montera en mätare med t-kors tillfälligt och mäta. eller montera en fast. min lokala BSR representant provkollade min. Det visade sig att min intercoolerslang läckte, samt att avgassystemet var täppt. Min bil laddade bara 0.3 bar.

Men med nytt avgas. fixad läcka och BSR Steg 1 så laddar den 0.8 och går finemang.
0,8bar vid steg 1 på en lättryckare?!! :shock: Det trodde jag faktiskt inte...
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag har funderat på att chippa min 2.4 T. Hur stor blir skillnaden, tycker du? Var märker du mest? Bottendrag eller toppvarv?

Mvh Tomas
Användarvisningsbild
av _Rick_
den drar starkare från botten. Vridet ökar ju markant.

Drog en kompis V70R AWD -04 med automat. Han blev skitsur...

:D
av Karnan
funderar också på att chippa min 2.4t, vad är bäst att trimma med? bsr har ju nån nån dosa man kopplar in i obd`n. eller ska man ta nån av dom andra permanenta chippen, som kostar typ halva pengen?

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]