Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av wolf_lover
Hej jag har en fråga ang restskatt. Jag kan få en bil överskriven på mig som har en restskatt på sig men då undrar jag hur det funkar,kommer jag få den skulden på mig eller kommer det bara vara så att jag inte kan använda den förrän den förra ägaren betalt skulden,om jag skulle skrota bilen hur funkar det då skulle jag få pengar för bilen som vanligt eller går dom till skulden. MVH Sonny
Användarvisningsbild
av NisseHult
Det är den registrerade ägaren som måste betala.
Så skriver du över den på dej bör köpesumman minska med motsvarande belopp.
Om du skrotar den så får du vad som blir över sedan restskatten dragits av.
Eller om det inte går att skatta en bil så, utan du blir tvungen att betala restskatten först.
Sedan kan du betala bilskatten som vanligt.
av DDD
Jag har ändrat rubriken något.
Det är den föregående ägaren som är skydig att betala skatten om "skulden / skatten" uppkom och inte betalades in av denne under tiden denne stod som ägare till fordonet. Om fordonet har skatteskuld när du tar över fordonet får du inte köra med bilen alls förrän skatteskulden är betald.

MVH
Användarvisningsbild
av SvenB
wolf_lover skrev:vad händer om jag skulle skrota den får jag pengar för den då eller drar dom av skatteskulden???
Vad är det för pengar som du skulle få, skrotningspremien är väl borttagen? Sen att skriva över en bil på någon annan som sedan skrotar bilen för att ungå en skatteskuld, nej den gubben går nog inte. Skatten debiteras på den som är registrerad på bilen vid skattemånadens ingång. Den drivs in om så kronofogden får göra det.
av DDD
Skatteskulden försvinner inte för att bilen skrotas. Den följer med personnr och inte regnr.
Exempel:
Skatten betalas in av den föregående ägaren så att det inte finns någon skatteskuld och ägarbyte görs så att du tar över bilen. Du ställer av bilen. Då för du tillbaka eventuellt överskjutande skattebelopp.
av wolf_lover
skatteskulden är en gammal skuld som personen har på bilen och vi skulle få den så vi kunde plocka delar på den och sen blir det antagligen skroten,pengar får man 1000 kr på skrotfrag i borås om det är katalysator på den så det är därför jag undrar om man får några pengar när man skrotar den
Användarvisningsbild
av NisseHult
DDD skrev:Skatteskulden försvinner inte för att bilen skrotas. Den följer med personnr och inte regnr.
Varför är då privatpersoner och skrotfirmor så noga med att det inte är några skatteskulder på bilen?
Det behöver dom ju inte vara om skulden ska betalas av den tidigare ägaren...
wolf_lover skrev:skatteskulden är en gammal skuld som personen har på bilen och vi skulle få den så vi kunde plocka delar på den och sen blir det antagligen skroten,pengar får man 1000 kr på skrotfrag i borås om det är katalysator på den så det är därför jag undrar om man får några pengar när man skrotar den
Är du 100 på det?
Skroten här ger 1000:- för en ORÖRD bil.
Fattas det några delar får man bara 500:-
av LarsBd
NisseHult skrev:Är du 100 på det?
Skroten här ger 1000:- för en ORÖRD bil.
Fattas det några delar får man bara 500:-
Skroten får naturligtvis betala 50000kr för en krockad och plundrad 240 -81 om den vill men staten betalar inte ut några pengar för att en äldre bil skrotas. Det är upp till varje enskild skrot att avgöra om och hur mycket de vill betala dig för att ta hand om skrotet.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]