Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Skulle vara av stort intresse att få information om er verkliga förbrukning för er som kör Volvo XC60 D3. Ska bli spännande att höra av från er .Gärna lite om felmarginalen på verklig förbrukning respektive informationen som bilens dator anger. Viktigt är också att ni anger er körstil. Tacksam för svar samt ha en bra dag.
av mojja
Förbrukning runt 1.2-1.4 l milen. Körstil väldigt aggresiv.
av Herkulez
Blandad 0,77-0,82 enl. dator. Försiktig körstil med vissa urladdningar.
Lansväg 110-130 km/h med snabba omkörningar 0,8-0,9.
Landsväg 80-100 km/h snålkörning 0,55.
av Steff 99
Att färddatorn och verklig förbrukning inte stämmer har diskuterats tidigare.
XC60 AWD aut där diffar det lika mycket som min tidigare V70 D5 aut, färdatorn säger att jag har en snittförbrukning på ca 7,0-7,5l/100km
Verklig ligger 8,5-9,5l/100km.
Jag har inte lyckats att komma under 0,75 på ren landsvägskörning, men inte heller över 1 liter i stadskörning (Göteborg)

Men man köper inte en högbyggd AWD med 20" hjul om man räknar centiliter och anser att bränsleförbrukningen är viktig, då skall man nog fundera på en anna typ av bil.
av Herkulez
Allvarligt talat så skiter jag i förbrukningen så länge det inte rör sig om flera deciliter. Om man börjar grina varje gång man står vid pumpen så bör man snegla åt v70 drive e eller bluemotionhållet, helt rätt :-)-) Håller på att testa lite nu i början och har inte kört så mycket. Kul att bilda sig en uppfattning om vad den drar vid normal körning resp. vad som är möjligt. Med min körstil, dvs ganska normal, så hamnar jag nog framöver omkring 0,85 blandad enl. dator. Helt ok enl. mig med de förutsättningar man har.

Hade den dragit långt över litern/mil vid normal körning hade jag avstått från att köpa en bil av den här typen. Samtidigt så måste jag erkänna att man ibland blir lite besatt av färddatorn och förbrukningen. Bara att jobba bort.....stäng av!!! Har ju i nuläget inga problem med humöret vid pumpen.
av Biltoken
Miljöaspekten känns viktigare än kostnaden för en bil i den här prisklassen = Det man stoppar in kommer också ut!

Min XC60 D3 FWD man ligger på ca 0,75 lm blandad men då ingår ca 50% landsväg i ca 90km/h. Innebär alltså att den drar ca 1l milen vid kortkörningar. 18" hjulen gör ju sitt, släpper man gasen i en nerförsbacke stannar bilen (tack för det Pirelli!).

Har inte lyckats komma under 0,6l milen på landsväg ännu. Nu har bilen endast gått ca 300 mil men förbrukningen sjönk aldrig på min förra XC60 2,4D FWD man, som för övrigt drog nästan 1 dl mindre med samma förutsättningar.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Lyckades åka 89 mil på en fulltank med min XC60 D3 AWD. Det ger en snittförbrukning på 0.78l/mil. 60% landsväg 40% stad. Jag är dock extremt lätt på foten och gasar mycket sällan hårt (enbart vid omkörningar). Släpper på gasen tidigt istället för att bromsa osv.

Mycket nöjd än så länge

/ j
av Herkulez
Biltoken skrev:Miljöaspekten känns viktigare än kostnaden för en bil i den här prisklassen = Det man stoppar in kommer också ut!

Min XC60 D3 FWD man ligger på ca 0,75 lm blandad men då ingår ca 50% landsväg i ca 90km/h. Innebär alltså att den drar ca 1l milen vid kortkörningar. 18" hjulen gör ju sitt, släpper man gasen i en nerförsbacke stannar bilen (tack för det Pirelli!).

Har inte lyckats komma under 0,6l milen på landsväg ännu. Nu har bilen endast gått ca 300 mil men förbrukningen sjönk aldrig på min förra XC60 2,4D FWD man, som för övrigt drog nästan 1 dl mindre med samma förutsättningar.
Men Pirelli ska ju enligt säljarna passa bilen bäst :lol: Dom menar att volvo sätter upp en kravlista på egenskaper och kollar sedan vilken leverantör som kan leverera detta. Priset väger nog tungt ?:-/
Ville inte ha Pirelli, men kunde väl prova.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Varningen om åldrat bränsle kommer […]

Tjena, bestikade min bilen första gånge[…]

Någon med ny fartkamera fil gpx

Då är det förmodligen någon […]

Motorhaveri XC90 D5 2017

Tråkigt att återkoppling helt verkar u[…]