- ons 14 maj 2008, 00:23
En V70 har max släpvagsvikt på 1800kg vilket innebär att även om du har ett släp med totalvikt på "hur mycket som helst" får du i alla fall bara lasta det så tungt att släpet+lasten (bruttovikten) väger max 1800kg. Du behöver också BE-kort för att framföra ekipaget eftersom summan av totalvikterna är minst 1800kg+2150kg=4000, dvs mer än 3500kg.
Så du har inte tagit BE i onödan.
/krippa
gooose skrev:Polisen hade både rätt och fel. Han hade rätt i att du inte fick dra släpet men fel i vilken anledning det är så. En V70:s totalvikt är 2150kg och släpets totalvikt får då vara max 1350kg för att få dras med B-kort eftersom annars överstiger bilen+släpets sammanlagda totalvikter 3500kg (2150+1350=3500). Detta gäller även tomt släp.Ditt släp med 1500kg totalvikt får alltså inte köras tomt med en V70 utan BE-kort.MathiasS skrev:Just så. Den texten är klar som korvspad. Goose inlaga om att totalvikten vid B kort inte får överstiga max släpvagnsvikt finns det dock inte stöd för här och jag hittade heller inget i teoriboken.Har själv inget lag text på detta Men en polis stoppade mig i en rutin kontroll med en 1500 kg kärra (tom) med en V70 D5 som drag bil Som får dra 1320Kg med B kort Och han frågade om jag inte visste om att jag inte får dra denna kärra den väger för mycket Jag besvarade frågan med att kärran e ju tom den väger inte mer än 1320 kg Svaret jag fick var detta spelar ingen roll när du har B kort då är det kärrans totalvikt som ej får överstiga max dragvikt med Bkort Som kommentar fick jag även "Du har tänkt rätt men det blev fel ändå har man BE så är det annorlunda" och som sista fras sade han Se det så här har man BE så kan man se om kärran e tom eller ej med B så gäller det som står i reg bevisen om totalvikterna Och det slutade med åk nu och lämna kärran och ta körkort för detta innan du använder den nästa gång annars kan det bli dyrt
Så därför har jag nu BE
Så detta är upplevda ord som jag endast har Men kan det vara så att polisen har fel ? Någon som kan ha kolla på detta?
Är det som ni säger så har jag ju tagit BE i onödan))))
//Goose
En V70 har max släpvagsvikt på 1800kg vilket innebär att även om du har ett släp med totalvikt på "hur mycket som helst" får du i alla fall bara lasta det så tungt att släpet+lasten (bruttovikten) väger max 1800kg. Du behöver också BE-kort för att framföra ekipaget eftersom summan av totalvikterna är minst 1800kg+2150kg=4000, dvs mer än 3500kg.
Så du har inte tagit BE i onödan.
/krippa
- By Raktidiket