Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#533120
Jeg har også registrert at kjøleviften noen ganger går etter at motoren er stanset på min 2.4D MY08. Ble først oppmerksom på dette etter 6000 service og har trott at det var en oppgradering av software som var gjort. Nå tenker jeg å kolla kablene til giveren. Takk for info!
#533449
Har nu kollat upp detta, fick ju felkod på bränsletempgivaren när jag la på Polestar och mycket riktig.....det är ju luftslangen som går från luftrenaren som gnager sönder den sladden. Skall lappa ihop kabel sen får väl Volvo nolla koderna när jag lämnar in den för service var visst dags nu enligt bilen den tigger om service :-)
Måste säga att detta var en idiotisk placering av kabeln till den givaren frågan är om inte Volvo skall stå för detta felet när det är så uppenbart att det är konstruktionen som sådan som orskar felet
#581695
Precis de här som hänt min bil verkar de som. En kort tur utan någon större belastning, ac på, 24 grader inställt på klimaten, ensam i bilen utan last å 10 grader varmt ute,5 km´s körning och fläkten går på högvarv efter att motorn stängts av. Jag får ge mej av ut och kika under huven sen och sedan be verkstaden kolla upp skiten. De börjar bli många småfel som dom får ta sig an nu.
#581858
sorsj skrev:På 2006an gick fläkten alltid en halv minut efter att man stängt av motorn (även om det var kallt, bilen var kallstartad och man bara hade flyttat om bilen på garageuppfarten). På 2010an har jag överhuvudtaget inte sett eller hört fläkten vara igång (hoppas den fungerar!).
En till!!

På 2006 xc90n med 185hk D5 så går fläkten ibland, även om man bara flyttat den 50 meter. 2011 xc70n har jag aldrig hört fläkten efter körning!
Blir till att kolla kablen..
#910693
Lånar den här tråden lite min elfläkt till min c70 går igång så fort jag vrider nyckeln till tändläge utan att starta upp bilen. Alldrig betett sig så jag bytte en glödlampa till ljusomkopplaren innan fläkten flippade ut.

Vad kan det vara?
#1464539
20210918_143146.jpg
20210918_143146.jpg (1.06 MiB) Visad 228 gånger
Kylfläkten på min v70 d5 2008 började bete sig konstigt för ett par veckor sedan. Efter man stängt av bilen så fortsatte fläkten att gå. Även om man bara provstartade och stängde av bilen så fortsatte fläkten att brumma en stund.

Felkoden jag fick var inte helt oväntat bränsletempsensor - Failed.

Tog bort luftslangen och såg att kabeln var helt avskavd. Lödde ihop den och det funkar prima igen! 🙂

Tack för alla tips i denna tråd!

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]