- tor 26 maj 2011, 22:17
#532850
OK, Nu är allt löst.
Ni som inte orkar läsa allt och vill ha en kortfattad sammanfattning så skall inte kylfläkten gå varje gång man stänger av bilen om inte motorn är väldigt varm.
Det var kabeln till bränslegivare som var av, vilket gjorde att kylfläkt gick hela tiden.
1.) Kylfläkten skall inte gå när bilen är kall och AC på OFF. Kylfälakten startar om AC är ON för att hjälpa till att kyla kondsor, vilket är OK.
2.) Kylfläkten skall inte gå efter att bilen stängs av, om inte motortempen är väldigt hög, och det har jag inte varit med om på de två diselbilar som jag nu ägt 1:a en BMW 530D -05, och nu min Volvo V70 D5 -08 Nya modellen.
1:a gången jag var på Volvo bad jag om att de skulle kontrolera AC, felmeddelanden samt motertemp, då jag upplevede att bilen var ryckig samt att kylfläkten gick alltid efter jag stängt av bilen trotts att det inte var varmt ute ca 10grader.
Mekanikern, provkörde bilen, kände inga ryckingar eller ojämn gång som jag upplevt.
Kontrollerade felmeddelanden,på bränsletempgivaren fanns ett gammalt felmeddelande.
Jag blev tillsagd att det kunde vara ngt fel med givaren men det larmade inte hela tiden så inget fel nu!
Att kylfläkten gick var normalt då det var ”varmt” ute.
Jag blev tyckte att det inte stämde att kylfläkten gick ”alltid” efter bilen stängs av, testade lite själv hemma, märkte bl.a. när bilen var kall, morgon +10 grader, om man startade och stängde av direkt så gick fläkt kändes helt fel, så jag tog kontakt med Volvo igen.
Fick tipps om att om vattentemperaturgivaren gav fel signal så kunde detta ge upphov till att fläkten gick, så kollade vad den kostade och inte så mycket, mindre än en halvtimmas felsökning som inte gav ngt resultat, så bytte givare men tyvärr ingen förbättring.
Kollade på en arbetskamrats V70 2.4D -08 Nya modellen hur den betede sig, och på den gick inte kylfläkt även om motorn körts en stund, så slutsatsen var att det är ngt ffel på min bil.
Tog kontakt med Volvo igen och blev kopplad till Verkstadschefen och jag beskrev felen och vad som gjorts, han fixade så jag kunde komma in med bilen på morgonen i dag.
Direkt när jag kom dit väntade en Duktig, mekaniker (som jag även känner) fick ta hand om min ögonsten :)
Han kollade felmedelanden, samt vad de olika givarna gav för ngn signal :lol:
Tempgivaren hade en felsignal nu samt även Bränsletempgivaren.
Felmedelandena rederades och sedan kollade han vad givarna visade.
Tempgivaren 83 grader
Bränsletempgivaren -4grader.
Motorn var ju varm så men inte vill ha handen på den så ca 50 grader uppskattningsvis.
Mekanikern kollade de olika kabelhärvorna och jag funderade på varför kabeln till bränsletempgivaren såg ganska spänd ut vilket jag ifrågasatte, och när vi tittade närmare på detta så hade kabeln nötts av genom att skava på kontaktstycket .
Ny kabel sattes dit och vipps visade Givaren 56 grader och Kylfläkt går inte när man stänger av bilen.
Så tack verkstadschefen samt duktiga mekanikern, nu åker man lungt och avslappnat igen, skall bli kul och se om förbriktingen ändras ngt?
Sen till er andra ta en titt på kabeln till bränsletempgivaren om den ser spänd ut, vi jämnförde på en 2011 på den var kablarna dragna annorlunda, hoppas det hjälper ngn mer med denna information.