Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej

Jag har en Ford Mondeo -05, men det spelar väl ingen roll kanske.

Undertill verkar bilen ha blivit 'sprayad' med ngn typ av skydd som jag tolkar som PVC, men jag har ingen aning, men det är fabriksgjort. Jag antar det är samma på alla nya bilar för att skydda underredet mot stenskott - rost.

I vilket fall så har underredsmassan försvunnit / lossnat på några ställen, antagligen för att det tagit emot en sten eller kanske en bilverkstad som lyft med en domkraft utan gummipad eller kanske det skrapat emot en kant eller liknande.

Jag skulle vilja bättra dessa punkter genom att 'måla' eller 'spraya' på nytt där det behövs.

Är det ngn som vet var man kan köpa sådant och vad det kallas?

Tack på förhand!
Spray är ju enklast......
Finns även en tjock massa du kan smeta på men den är seg som hunds*it :wink:
Sen har de en tunnare på "flaska" man kan pensla eller spruta på med roskskydds spruta om man nu har tillgång till det :roll: '

Som sagt denna köpte jag och fungerar bra :mrgreen:
Bild
Jag hade nog kollat upp så att dessa två rostskydd fungerar ihop. VIssa rostskydd gör visst inte det. Vad jag hört är det till exempel ingen höjdare att använda Tectyl på vaxbaserat rostskydd eftersom Tectyl löser upp vaxet. Fast det låter ju märkligt med tanke på att Tectyl är petrolium/vax-baserat. Men det kan ju vara värt att kolla upp innan man sätter igång.

Edit: Tectyl verkar funka rätt bra med befintligt rostskydd. Däremot skall man passa sig för att göra som när farfar var ung och använda olja. Det kanske funkade när Volvo 240 var ny, men inte idag.
Fråga: Kan man inte använda olja som rostbehandlingsmetod istället?

Problemet med att gå till rostskyddsbehandlare som använder linolja eller annan typ är
att oljan löser upp det tunna vaxskyddet som biltillverkarna har applicerat från början.
De flesta som använder olja har inte tillgång till de specifika behandlingsscheman som finns
till varje biltyp vilket ökar risken att, dels att oljan inte placeras på rätt ställe och dels att oljan kommer på fel ställe – t ex över säkerhetssensorer som krockkuddar och dylikt och får dessa att
inte fungera. Dessutom är inte olja något rostskydd som bilimportörerna godkänner.
Hur det dessutom kan lukta en varm sommardag kanske man inte ens ska nämna
Källa: http://tectylcenter.se/index.php/compon ... article/91
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
Jo, det skall man tänka på.

I mitt fall är underredsmassan som sagt ngn typ av PVC som är som ett segt skinn som ligger i ett ca 1 mm tjockt lager under hela bilen. Jag har svårt att tro att en annan 'ytbehadling' löser upp detta, men väl värt att ta i beaktande.

Tack!
av *pettson*
COCS skrev:Jo, det skall man tänka på.

I mitt fall är underredsmassan som sagt ngn typ av PVC som är som ett segt skinn som ligger i ett ca 1 mm tjockt lager under hela bilen. Jag har svårt att tro att en annan 'ytbehadling' löser upp detta, men väl värt att ta i beaktande.

Tack!
Problemet är inte att det löser upp det befintliga skyddet utifrån. Men det kryper innanför där din befintliga saknas och gör att den befintliga lossnar, det blir som sega flagor där sen vatten går in och bildar rost.
Men det finns rostskyddsprodukter som är både bra, har skapligt pris och som inte förstör det befintliga.
Corrostabil till exempel är en sån produkt, den återfinns hos autoexperten (säkert hos flera butiker med). Den kostar inte så man måste svälta och skadar inte det du har.
Hej

Läste först på nätet om Corrostabil produkter. Det finns flera olika att användas som rostskydd på olika platser. Till underredet på bilen finns några olika och det verkar som dom är bra, men på olika sätt.

Åkte till Autoexperten och pratade. Jag förklarade att jag har en Ford Mondeo -05 som verkar ha en PVC-liknande underredsbehandling och är liksom skinnaktig och lite seg.

Jag fick rådet av dom att använda:

Corrostabil Universal Vax Svart

Taget från hemsidan:
Corrostabil Universal Vax Svart är ett bitumenfritt täckande underredsskydd lämplig för behandling av underreden samt för förbättring och efterbehandling av alla typer av skyddsbeläggningar. Underlag: PVC, PVC/Vax, butimen/katschuk, kautschuk/harts. Vaxet har hög krypförmåga och hög stabilitet. Spraya inte på motor, avgassystem eller bromsar.

Så detta köpte jag :-)

DATABLAD:
http://www.seab.se/filarkiv/tdb/TDB%2021055.pdf

LÄNK:
http://www.corrostabil.se

BILD:
http://www.corrostabil.se/imagebank/web200/14343.gif

Är väl ingen adaptiv farthållare p[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]

Vårda v90 2025