Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gubbel
#530327
Jag har misstankar om att de laminerade och tonade rutorna som jag beställde (och betalade) till min XC70 D5 Summum Aut MY11 bara är tonade. Bullernivån inne i bilen känns som i min förra XC70 som inte hade laminerade rutor bak.

Vet någon hur man på ett enkelt sätt kan se eller ta reda på hur det ligger till?

Jag tänker inte fråga Bilia förrän jag har "helt torrt på fötterna".

Specifikationen på MinVolvo innehåller bara tonade rutor bak.
Senast redigerad av 2 Gubbel, redigerad totalt 0 gång.
av Enzo
#530329
Gubbel skrev:Jag har misstankar om att de laminerade och tonade rutorna som jag beställde (och betalade) till min XC70 D5 Summum Aut MY11 bara är tonade. Bullernivån inne i bilen känns som i min förra XC70 som som inte hade laminerade rutor bak.

Vet någon hur man på ett enkelt sätt kan se eller ta reda på hur det liggertill?

Jag tänker inte fråga Bilia förrän jag har "helt torrt på fötterna".

Specifikationen på MinVolvo innehåller bara tonade rutor bak.
Hissa ned rutan och titta på dem, det syns tydligt om det är laminerat ...
av Lövet
#530330
Det finns en symbol på rutan med en hammare om de är laminerade
av perhall
#530355
Det här med laminerade rutor är som 16 vs 18 tums däck. En del märker världens skillnad, andra ingen alls. Rätt ofta i ViBilägare kan man läsa om någon som bytt sina 225-45-17 på en Saab 9-3 mot 195-65-15 och bilen går som på moln, knäpptyst, mjukt och fantastiskt (ägaren kör förmodligen aldrig över 105). Laminerade rutor ska sänka ljudnivån och gör det också men hur mycket skillnad det gör beror på vägbeläggning, blåst och regn, motor, hastighet, däck... har noterat i flera tester att Audi anses vara bullriga "trots bullersänkande rutor". /PH
av perhall
#530356
En sak till. Verkar långsökt att Bilia skulle ha lurat dig med fel bilspec! /PH
av Enzo
#530361
perhall skrev:En sak till. Verkar långsökt att Bilia skulle ha lurat dig med fel bilspec! /PH
Ja, mer sannolikt att det blivit ett misstag nånstans.
av Lövet
#530388
Audis dubbelglas kostar över 10.000kr och är därmed ett väldigt ovanligt tillval. Har inte sett några tester med dessa.

En sak man kan tänka på också är att det skiljer en hel del mellan hur människan uppfattar ljud och en bullermätare. En bil kan upplevas som avsevärt tystare utan att det egentligen ger utslag på bullermätaren.
av perhall
#530396
akustikglas heter audis glas förresten, både på svenska och på tyska
det är mest i tyska tester jag har läst om det
PH
av Gubbel
#530405
Nu har jag kontrollerat varje ruta.
Det finns en symbol med hammare i dem.

Jag skulle vilja ändra rubriken på denna tråd till

"Laminerade rutor - ljudnivå"

för att inte ge skapa onödigt negativa associationer mot Bilia.

Kan någon snäll moderator göra det?
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]