Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#528262
Hej!

Vid långkörning med släp så har jag märkt att motortempen svajjar mellan 82 och 99 grader. Tex rullar man nedför en lång backe kan den sjunka till 82 grader, gasar man uppför nästa backe på hög växel och utnyttjar vridet i dieseln så kan den stiga till 99 grader.

Är det normalt? Är väl runt 10-15 grader ute när jag kör.

PS, hur fasiken funkar det med trimmad motor, det finns ju tex 520Nm som en del levererar, vad blir det då... 130 grader och torrkok direkt eller ?:-/ DS
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Camel
#528269
Kylvätsketempen pendlar mellan 87-93 på min bil (2,5FT). Förlustvärmen är nog mindre på din bil vilket kanske kan förklara den låga tempen du får men den höga är något för hög enligt min mening. Intervallet verkar stort. Dålig termostatfunktion?
av Peanuts
#528272
Vad använder ni för att mäta tempen, en OBD-adapter?

När jag mätte min förut via en sådan vill jag minnas att min temp låg runt 80-85° när den kommit upp i arbetstemp, detta var i vintras efter ca 5 mils körning...

MY11 DRIVe
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#528275
Japp OBD adapter.

Och om det är vinterkallt ligger den i 80C-85C intervallet.

Nu när det är +10 till +15 ute så ligger den runt 93 C men far sedan upp och ned i ett 20 graders intervall från nästan 80 till 100 grader om motorn får jobba lite.

Låter man bli att ligga kvar på 6an och växlar ned istället och varvar ur med gasen i botten uppför backen ligger tempen kvar på 93 C stabilt.
av Peanuts
#528285
Undrar egentligen hur tempen ser ut sen när den ska bränna rent partikelfiltret? Tänker mig en kombo av varm sommardag, hårdkörning i backar samt regenerering... Måste nästan bli härdsmälta under huven då. :D
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#528287
Min ligger stabilt runt 87-91 grader i min 2,5T. Jag har snarare varit förvånad hur den lyckats hålla det så snävt.

Men som Camel skriver så låter det mycket att det varierar så. Innan 100 grader skall fläkt och massa annat gå för fullt. Kanske är det dålig termostat?

Min gick inte ens över 91 grader då min fru övningskörde konbana med släp i en timma i 30 graders värme och AC på för fullt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#528295
Racetwin2 skrev:Min ligger stabilt runt 87-91 grader i min 2,5T.
Camel skrev:Kylvätsketempen pendlar mellan 87-93 på min bil (2,5FT)
Undrar om det är någon skillnad då min är en Diesel ?:-/
Användarvisningsbild
av modin
#528369
Min D5a håller sig stadigt mellan 87-89 grader vinter som sommar. Vid hög som låg belastning. Skuttade upp till 92 grader i ca minuten när jag tryckte gasen i botten till 200 km/h. Varmare än så har jag aldrig sett att det blivit.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#528533
Hmmmmmmm..............

Nu har jag varit på verkstaden men vet inte om jag känner mig helt komfortabel med svaret jag fick.

Svaret var att det var helt i sin ordning och allt var som det skulle vara.

Termostaten öppnar och försöker hålla temperaturen runt 90 grader.

-Dock så ger dieseln väldigt lite värme om man inte gasar, därför kan det droppa ned mot 80 C om man åker på motorvägen och det lutar lite nedför så man inte behöver gasa, då räcker inte överskottsvärmen till för kupevärme och avkyning pga fartvind.

-När man kör med släp som jag ofta gör därmot då är kylsystem/vattenpump underdimmentionerat så även fast termostaten är fullt öppen räcker inte kyningen till och temperaturen klättrar upp mot 100 grader, det är dock helt i sin ordning för kylsystemt står under tryck så det kokar inte innan 120 grader i alla fall.

Om man växlar ned och varvar ur däremot så faller tempen ned till drygt 90C eftersom det blir bra varv/fart på vattenpumpen då.....

Jaha.... kanske funkar men känns det inte lite Fukushima över det hela........... hur funkar detta om det är 30 C ute ?:-/

Vad säger expertena här ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
#528557
Nu diskvalificerade du ju mig att svara med din sista rad i inlägget ovan, men jag gör det ändå!

Tycker att det svaret du fick lät helt och hållet rimligt!

Vilka temperaturintervall bilen är konstruerad att fungera normalt inom är väl specificerat i bruksanvisningen!?
Om släpkärra med maximal last uppför en låååång backe när det är +30 grader ute är väl en diskussionsfråga om huruvida det är att anse som normal körning.

Tittar jag i bruksavisningen till min bil står att läsa att man ska köra lugnt med släp o mdet är varmt för att inte oljan ska bli för varm.
Men ingen temperatur är angiven där, kollar man sen lite längre bak i boken så står det att om man kör där det är varmare än +40 är det bra att kolla oljenivån oftare.

Så jag skulle säga: Kör på och använd sunda förnuftet!

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]