Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC60D3
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:-Långsammare
-Bullrigare
-Saftig högre inköpspris (Upp till 50.000 kr på vissa modeller tydligen)
-Högre NOx utsläpp
-Och partiklar
-Luktar illa (mest från värmaren)
-Dieselvärmare krånglar oftare än bensinvärmare
-Färre pumpar (trots att det säljs fler dieselbilar än bensin)
-Sämre gångegenskaper (varvtalsområde)

Däremot upplever jag inte att den är svårstartad eller att den har otillräcklig värme i kraftig kyla .
Okej, ja det är ju olika vad man anser vara en nackdel.
Men sett ur mitt perspektiv, som hade siktet inställt på en XC60 var inte T5:an ett alternativ. Den är dessutom 22000 kr dyrare än D3:an. Men man kan ju alltid hitta nackdelar med de olika valen man gör och när man väl har gjort valet så är det valet det bästa som finns, eller hur?
av mikebike
XC60D3 skrev:Men sett ur mitt perspektiv, som hade siktet inställt på en XC60 var inte T5:an ett alternativ.
Inte för mig heller eftersom den inte finns med AWD.

XC60D3 skrev:Okej, ja det är ju olika vad man anser vara en nackdel.
Du kanske anser att de egenskaper vi räknat upp är fördelar? ;-//

XC60D3 skrev:...när man väl har gjort valet så är det valet det bästa som finns, eller hur?
Nej, verkligen inte.
Den gamla bilen hade jag i 10 år och det tog ungefär 3 år innan jag började fundera på vilken nästa bil skulle bli.
Denna gång tog det inte ens 3 månader innan jag började fundera på nästa bil och några 10 år blir det definitivt inte. Ingen bil i Volvos sortiment motsvarar heller mina krav så det lär bli ett annat märke nästa gång.
av mikebike
Steff 99 skrev:Sälj nu, XC60 är fortfarande lättsålda ....
Jag vet inte det, denna låg på Blocket över en månad. Jag kanske var den ende i hela Sverige som ville ha en SUV med manuell växellåda? :D

Problemet är som vanligt att jag behöver bil ibland, och man vill ju inte hyra bil över sommaren = svårt att sälja i förväg.
Audisäljaren lär inte vara så intresserad av att byta in en Volvo, och jag har inte möjlighet att ha två bilar i prisklassen 350'+.
Det var lättare förra gången eftersom gamla bilen "bara" var värd 70'. :mrgreen:
av Steff 99
350+ för en -09 manuell !?..ja då förstår jag dina tvivel, då lär du nog få behålla din bil.
250-270 skulle vara ett hyfsat bra pris för en tre år gammal manuell XC60
av lobbysleeper
Steff 99 skrev:350+ för en -09 manuell !?..ja då förstår jag dina tvivel, då lär du nog få behålla din bil.
250-270 skulle vara ett hyfsat bra pris för en tre år gammal manuell XC60
det kan man tycka... men sök på blocket och kolla priserna. 350tkr är snittpriset för 09'or
av Steff 99
Merparten av de -09 som är till salu finns hos handlare, jag kollade snabbt i inbyteslistan och la på lite som passar privatförsäljning, då hamnar man på de priser som jag skrev...visserligen kan man tycka att guldpriset är högt, men jag tror inte att det är jämförbart med en XC60 om man vill ha den såld. 8)
av Soulman
Går OT här men hänger på diskussionen om begbilspriser...

Är det långa leveranstider på nybil ser ju handlaren sin chans att sälja en nästan ny till nästan nypris till den som vi ha en bil på en gång. Tillgång och efterfrågan.
Med det inte sagt att den som byter in den har fått särskilt bra betalt. Då är det att sälja privat som gäller i vanlig ordning. För den som orkar och bryr sig.

I höstas när nybilsförsäljningen kommit igång och leveranstiderna skjutit iväg pga att fabrikerna inte ställt om för efterfrågan ännu var det high chaparall i bilhallarna. Jag hade en mycket populär modell i inbyte (inte Volvo) och märkeshandlarna chansade på att jag var desperat. Jag fick mellan 50-70.000 mer privat än vad handlarna erbjöd mig. Det är fan inte ok och det finns nog en och annan utan koll som som blir ordentligt lurad på det sättet.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Handlarna tjänar betydligt mer på inbytesbilarna än de gör på nybilsförsäljningen.
Inkörning av ny V60 T6 2026

Ja, men när vågar man ge på max o[…]

Hej! Hur byter man till sån här panel? […]

3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

Hybriden är ju diesel och verkligen ingen p[…]