NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Jag måste försvara BörjeC:s envishet i denna tråd. Han vill ha reda på hur man kommer igenom torpedväggen för en dubbelledare. Jag har haft Taxiåkeri mellan 1975-2006, och har aldrig sett att man vid montering av kommunikationsradio använt annat än direktmatning av både plus och minus från batteriet.
Användarvisningsbild
av Camel
KKR skrev:Jag måste försvara BörjeC:s envishet i denna tråd. Han vill ha reda på hur man kommer igenom torpedväggen för en dubbelledare. Jag har haft Taxiåkeri mellan 1975-2006, och har aldrig sett att man vid montering av kommunikationsradio använt annat än direktmatning av både plus och minus från batteriet.
Tänte bara att om man ändå kunde utnyttja det fördragna kablaget så spar man ju jobb. Om man ändå anser att man ska dra en plusledning så givetvis tycker jag också att man samtidigt drar en minus. Inte så mycket mer jobb i det läget. Mina kommentarer om chassie-minus baserar sig på verkliga förhållanden om chassiets förmåga att överföra viss ström jämfört med kopparledare men leverantörens anvisning gäller ändå för att de ska ta garantier etc. Jag har tidigare sett både NMT-telefoner och Kommradios installerade med chassie-minus istället för separat återledare i verkligheten utan problem. Detta var dock länge sedan. Dagens bilar ställer högre krav på störningsfrihet så det skadar aldrig med separat minus.

BörjeC: Om du kan använda befintlig plus så kanske det skulle vara ok att dra en minusledare under bilen? Låter kanske amatörmässigt men rent elektriskt har det ytterst minimal betydelse. Det brukar sitta dräneringspluggar i bageutrymmet som man kan använda. I motorrummet är det inga problem att komma in underifrån. Jag skulle dock inte dra en plusledning detta håll!

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]