Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Okey. men jag tror inte det funkar för mig. jag har kollat alla säkringar och relän, (kännt på alla relän) alla säkringar är urtagna och kollade, och dom är hela..
så nu står jag fortfarande här. använder ju bilen till och från jobbet varje dag, så fick köra 70 på motorvägen idag både hem och till bara för att inte ligga på typ varvstoppet hela tiden. och så den inte skulle dra så in i helvete med bensin.
den växlar endast upp till 3an. sen växlar den upp till 4an och sen ner till 3an igen. mellan växlarna är som ett stort neutral läge...
får panik snart. skall jag behöva riva lådan och byta den eller?

riva låda orkar jag inte just nu.. så skickar jag av bil fan billigt som satan!!

så snälla ge mig tips på vad jag kan göra!
av Gelis
Var nog lite otydlig, om man kollar oljenivån och fyller på till max sträcket på stickan med motorn avslagen så kommer nivån att bli under min nivå med motorn igång. Dvs för lite olja i lådan fast man trodde att men fyllde till max.
Därav min fråga till trådskaparen. Om han/hon kollat o fyllt med avstängd motor så är det fortfarande för lite olja i lådan och kan påverka felsymtomen som beskrivs.
Gelis skrev:Var nog lite otydlig, om man kollar oljenivån och fyller på till max sträcket på stickan med motorn avslagen så kommer nivån att bli under min nivå med motorn igång. Dvs för lite olja i lådan fast man trodde att men fyllde till max.
Därav min fråga till trådskaparen. Om han/hon kollat o fyllt med avstängd motor så är det fortfarande för lite olja i lådan och kan påverka felsymtomen som beskrivs.
jag hade motorn avstängd vid påfyllning. det finns 2 sidor på stickan, en vid varm låda, en vid kall låda ju, och jag går efter båda, båda visar max. men jag får väl fylla på mer ändå?
volvo944gl skrev:vad skall jag lufta?
Ja det undrar jag med.
När man renoverat lådan brukar man vid påfyllningen lägga i alla växellägen för att fylla varje skrymse i lådan med olja eftersom det är "torrt" med olja lite här och där vid uppstarten.
Men det rör sej om en bråkdel av oljemängden och inget jag brukar göra på mina bilar.

Du ska ha motorn igång i park eller neutral (P/N) när du kontrollerar oljenivån.
NisseHult skrev:
volvo944gl skrev:vad skall jag lufta?
Ja det undrar jag med.
När man renoverat lådan brukar man vid påfyllningen lägga i alla växellägen för att fylla varje skrymse i lådan med olja eftersom det är "torrt" med olja lite här och där vid uppstarten.
Men det rör sej om en bråkdel av oljemängden och inget jag brukar göra på mina bilar.

Du ska ha motorn igång i park eller neutral (P/N) när du kontrollerar oljenivån.

Enligt en servicebok jag har ska man lufta oljekylaren via returslangen efter att man tömt lådan på olja...
Re: 740 lambda

Mager blandning är ofta luftläck på[…]

Volvo car UX

Ser att du har temperatur uppe till vänst[…]

Hastihetsmätare.

Jag använder en äldre mobiltelefon med e[…]

När är däcken tillverkade?