NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matsand
Hej !

Funderar på att byta bil, och har kikat lite på Volvo V50 D5 (alltså stora motorn), med automatlåda.

Vilka är erfarenheterna av dessa bilar och dess mekanik ?, är dom pålitliga ?, det vi kikar på är 07 eller 08, med max 15000 mil på mätaren.
Vilka intervall är det för exempelvis kamrem ?, har dessa något partikelfilter som skall underhållas/bytas, isåfall vid vilka miltal och till vilken kostnad ?

Mycket frågor, men jag har i stort sett noll erfarenhet av nyare Volvo och dess motorer, så alla råd och dåd mottages tacksamt.

/Mats
Användarvisningsbild
av gaasedal
Hey Mats,

Jeg har en V50 D5 MY08 med manuel låda. Den kører helt perfekt, jeg har aldrig prøvet så velafbalanceret en motor og gearkasse, dejlig rolig, og kraftfuld som en lastbil:-)

Så vidt jeg husker skal der byttes kamrem ved 15000 mil, men jeg er ikke helt sikker og jeg har ikke lige bogen på mig lige her, men jeg mener det er ved 15000 mil.
Der er partikelfilter på, men jeg mener ikke at det skal byttes med mindre det går i stykker, det er selv-rensende, og skulle holde bilens levetid hvis den får lov at få længerer køreture indimellem også.

Men jeg kan ihvertfald varmt anbefale bil og motor. Det er første gang jeg har Volvo, men BESTEMT ikke sidste gang, jeg smiler hver dag jeg sætter mig i sædet:-)

Bedste hilsner fran Danmark,
/Anders
av dIST
Jag köpte min D5 årsm 08 med automatlåda förra veckan, så har ingen erfarenhet än men kan med handen på hjärtat säga att det är en av de trevligaste bilarna jag kört. Enligt säljaren är serviceintervallen 3000 mil, tillskillnad på 2,0D som har 2000 mil. Jag vill även minnas att han sa kamremsbyte vid 16' eller 17' mil, men är lite osäker så kolla upp det först. Jag rekommenderar en 08 så du får faceliften, den ser mycket bättre ut än de tidigare. Partikelfiltret kommer du troligen inte behöva byta, inget som är med på någon serviceplan iaf.

Lycka till med ditt bilköp
av LasseRe
Har också en D5 -08 med automat. Jag har haft den i drygt 2 år, kört 6400 mil. Den har varit helt felfri under hela perioden och jag trivs varje gång jag sätter mig bakom ratten. Vet inte exakta tider för kamremsbyte, tror det är ca 16.000 mil. Tror också som ovanstående att den normalt inte behöver något byte av partikelfilter eller påfyllning av additiv. Serviceintervall är 3000 mil eller minst en gång om året.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Som sagt är det facelift på 08:an, vilket jag tycker gav ett betydligt fräschare intryck + att den till 95% ser ut som de V50 som säljs idag. Satsa alltså på 08 och senare.

Jag är klart nöjd med bilen. Jag ger den 4 av 5.

Jag är dock inte helt nöjd med kraftöverföring och automaten. Geartronic'en gör bilen rätt törstig och doserar i stadstrafik kraften från motorn på ett ganska oförutsägbart och oborstat sätt. Märks typiskt när man skall ge ny gas efter t.ex. att ha saktat in inför en korsning eller rondell el dylikt - det blir mycket lätt för kraftig knuff, allt på en gång. Det är min upplevelse.

Provkör därför både manuell och automat.
av Matsand
StringerBell skrev:Som sagt är det facelift på 08:an, vilket jag tycker gav ett betydligt fräschare intryck + att den till 95% ser ut som de V50 som säljs idag. Satsa alltså på 08 och senare.

Jag är klart nöjd med bilen. Jag ger den 4 av 5.

Jag är dock inte helt nöjd med kraftöverföring och automaten. Geartronic'en gör bilen rätt törstig och doserar i stadstrafik kraften från motorn på ett ganska oförutsägbart och oborstat sätt. Märks typiskt när man skall ge ny gas efter t.ex. att ha saktat in inför en korsning eller rondell el dylikt - det blir mycket lätt för kraftig knuff, allt på en gång. Det är min upplevelse.

Provkör därför både manuell och automat.
Manuell går bort pga. att sambon, som kör bilen 95% av milen, har reumatiska problem, så hon vill inte skyffla runt växelspak och trampa koppling hela tiden.
När du säger törstig, hur törstig ?, har du något snitt på landsväg och blandad körning ?

/Mats
av PaS83
Matsand skrev:
Manuell går bort pga. att sambon, som kör bilen 95% av milen, har reumatiska problem, så hon vill inte skyffla runt växelspak och trampa koppling hela tiden.
När du säger törstig, hur törstig ?, har du något snitt på landsväg och blandad körning ?

/Mats

Här har du förbrukningen hos 13 stycken D5 med automatlåda: http://www.spritmonitor.de/en/overview/ ... owerunit=2
av Thor86
LasseRe skrev: Vet inte exakta tider för kamremsbyte, tror det är ca 16.000 mil.
Jag har hört att det skulle vara 18000mil på kamremsbyte men efter att ha kikat i instruktionsbok och servicebok så hittade jag inga siffror
av Nalleman64
Jag har en iofs C30 D5 MY10 (sista med den gamla D5:an) och den har kamremsbyte vid 18 000 mil eller tio år. Borde vara samma på en så pass ny V50 som MY08. Vad gäller förbrukning tillsammans med Geartronic ligger jag på 0,65 blandad körning vilket jag tycker är klart godkänt med tanke på att jag inte kör med ett ägg under gaspedalen direkt.

Hej, Är det någon som vet måtten […]

Ett alternativ till att gissa kan ju vara att bes&[…]

installera dragkrok

Om jag hade velat byta på min 2012:a, som al[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

Oookeeeeej!! Här har vi en för historieb[…]