Moderator: Moderatorer
S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.
bjornligan skrev:Det är uppenbarligen en seglivad myt att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil. Tyvärr är det de auktoriserade Volvoverkstäderna som odlar just denna myt.S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
Man kan köra till man får felmeddelande att filtret är igensatt, det är inget krav och inget som händer om man inte byter det. Det gynnar enbart Volvo verkstaden. Additivpåfyllningen kontrolleras vid varje service och normalt sett behöver man inte fylla på speciellt mycket. Min S40 2,0D av 2008 års modell var idag inne på 12000 mil service och jag betalade 2500kr för den servicen.
Att byta partikelfilter är bara en rekommendation av Volvo. Har frågat en insatt mekaniker i Göteborg om detta och det är samma sak från modellår 2008 och framåt som för 2010, man byter bara partikelfilter när det är helt igensatt, det är samma filter på båda årsmodeller sitter integrerat på avgasröret. Det som händer vid igensatt filter är att man tappar dragkraft, dock får man felmeddelande först långt innan detta, så det Helmia föreslår på 12000 mil service är att klassa som RÅN.
Kör och var glad, anlitar man auktoriserad verkstad gäller fortfarande garantier.
trodde additiv var 6000 och partikel 12k iaf 1,6d
Gourmand skrev:myt ja. men det var mer att det hävdades att Volvo sa var 6000:e mil vilket dom ej görbjornligan skrev:Det är uppenbarligen en seglivad myt att partikelfiltret ska bytas vid 12.000 mil. Tyvärr är det de auktoriserade Volvoverkstäderna som odlar just denna myt.S4020D skrev:Partikelfilter rekommenderar Helmia och övriga Volvo verkstäder byta var 6000 mil, dock helt onödigt!
trodde additiv var 6000 och partikel 12k iaf 1,6d
När filtret blir igensatt går det utmärkt att rengöra, ofta vid betydligt högre miltal än 12.000 mil (beroende på typ av körning), sen kan du köra minst 12.000 mil till osv. Eolysvätskan (dieseladditiv) fylls på vid behov och kontrolleras i samband med sedvanlig service.
Min bil var inne på verkstad för ca 2v […]