Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av storslalom
Uppdatering!
Rengjort kuggkransarna minutiöst kugg för kugg nu, tycker att jag får hyfsat rätt värden från givarna ca 1,2-1,4Kohm. verkar ge några millivolt när man snurrar hjulen med.

bilen tänder abs lampan efter en stunds körning och kopplar in abs:en ibland... precis innan stopp. frågan är om man ska satsa på att byta kransar eller givare i första läget?
Kan ju vara givarna som glappar.... skulle kolla felkoder då det visade sig att det inte sitter några kablar på
undersidan i diagnosboxens uttag för hål tre som skulle vara till abs avläsningen :evil: finns bara kablar till
två av test hålen ju?? dom visade inga felkoder iaf.

Over and out // Fredde
av rd350
Resistansen påverkas endast av själva givaren, dessa är det absolut vanligaste felet att de lägger av, har du någon sekunds avbrott så kommer abs lampan att tändas.
av triumph00
storslalom skrev:.... skulle kolla felkoder då det visade sig att det inte sitter några kablar på
undersidan i diagnosboxens uttag för hål tre som skulle vara till abs avläsningen :evil: finns bara kablar till
två av test hålen ju?? dom visade inga felkoder iaf.
// Fredde
Intressant - Vilken årsmodell har du?
Hade tänkt bygga en felkodsavläsare, men det kanske är så att vissa modeller inte har mer än 2 kablar till uttaget och att det då är en annan variant av felkoder som kommer, alltså datakoder och inte de vanliga blinkkoderna eller får man ut alla koder i dessa 2 uttag (antar att det är en jord och en signal)
När jag mätte höger sida som var riktig var värdet 1100 ohm, därmed verkar 1200 ohm vettigt. 1400 ohm är lite högt kanske, men det beror väl på vilken bil det är. Är det bägge sidorna fram som felar eller ena? Jag tror att det är glapp i sensorn eller kabeln till sensorn som orsakar felet, lika bra att byta sensorn om du gjort ren kuggkransen från rost och den är hel. Blir det ca 0,2 volt när du sakta snurrar på hjulet?
Hör gärna av dig hur det går.
Volvo 945 skrev:När jag mätte höger sida som var riktig var värdet 1100 ohm, därmed verkar 1200 ohm vettigt. 1400 ohm är lite högt kanske, men det beror väl på vilken bil det är. Är det bägge sidorna fram som felar eller ena? Jag tror att det är glapp i sensorn eller kabeln till sensorn som orsakar felet, lika bra att byta sensorn om du gjort ren kuggkransen från rost och den är hel. Blir det ca 0,2 volt när du sakta snurrar på hjulet?
Hör gärna av dig hur det går.
Har inte meckat nåt mer utan bara använt bilen i veckan.
Tjejens bil som är en 91:a tror jag :oops:

Som jag skrivit tidigare kopplar den in abs vid inbromsning i låg fart, abs lampan tänds efter en stunds körning i lite högre farter, ibland efter en minut ibland efter tio.
Ska ta mig tid å mäta värden på givarna igen för att se om glappet som verkade vara förut är kvar, får väl inhandla en biltema givare och testa att byta den som har högsta ohmvärdet, måste ju börja någonstans.
Ruskigt irriterande att inte kunna läsa ur diagnostik boxen för att se vilken sida som felar... :evil:
Återkommer / Fredde
Användarvisningsbild
av taxi
Hej, hoppar på tråden!
Nån som vet Vilken tåt som är vilken på abskontakterna under huven? Har felkod "avbrott givare höger fram", så jag skulle vilja mäta ohm på den, men kontaktstycket ser ju inte ut som på en 850 tyvärr.

940 GL -94

Tack på förhand!
av Linus12
Jag plockar upp en gammal tråd istället för att starta en ny..
Hastighetsmätaren fungerar sporadiskt, ABS lampan lyser hela tiden,
har mätt bakre givaren 866Ohm, kunde ej mäta volt
Vad mer kan vara fel annat än givaren? Den är ju inte gratis:)
Någonting i instrumentpanelen?

/Linus
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android