Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var ingen komp i femmans cylinder, flackade lite i botten på mätaren bara :cry:
Nu är ju frågan om det är en kolv eller ventil som har sagt upp sig?

Ingen som har en bra Glt motor att sälja? Tror det är smidigast och billigast att byta maskin då min farbror har tillgång till tvåpelarlyft.. Det är väl bara att släppa hela paketet neråt har jag för mig..
Du kan ju låta göra ett leak down test där man trycksätter förbränningsutrymmet så kan du få reda på vad som felas, ett sånt test fastställer om det är ventilfel eller dålig kolvtätning genom att höra var luften kommer ut. En motor på skroten verkar ligga runt 6500:-.
av *pettson*
Danne79 skrev:Det var ingen komp i femmans cylinder, flackade lite i botten på mätaren bara :cry:
Nu är ju frågan om det är en kolv eller ventil som har sagt upp sig?

Ingen som har en bra Glt motor att sälja? Tror det är smidigast och billigast att byta maskin då min farbror har tillgång till tvåpelarlyft.. Det är väl bara att släppa hela paketet neråt har jag för mig..
Tja det tar en hel minut att kontrollera..
Om trycket ökar av lite olja i cylindern, ja då är det bottendelen. Händer inte nåt speciellt, eller väldigt lite iallafall, ja då lär det vara överdelen. Alltså toppen.
En topp tror jag ligger på c:a 2500:- på bildelsbasen.se om den behöver bytas.

Mvh GK
Tack killar för alla tips och råd, men det lutar åt att det blir en V70 i stället. Det känns dumt att kosta på bettan för mycket.. Börjar man riva topp och grejer så vill man ju göra allt seriöst och det kostar ju mycket även om man gör det svart. Och sen låter ena drivknuten och urtrampningslagret inte bra..
Så jag åker nog på mina fyra cylindrar tills jag hittar en vagn som faller mig i smaken, innan jag kör bettan till skroten.

R.I.P Bettan
Ringde skroten nyss och tänkte fråga hur mycket jag skulle få för bilen. Fick då reda på att han hade en glt-motor från en 97'a som rullat 22000 mil för 5000 spänn. Motorn sitter kvar i bilen så jag får provköra och komptesta om jag vill :D
Men frågan är ju om den passar i min 95'a om jag använder mitt sprut och el? Någon kunnig som vet?
Byta startmotor V90 T4 2019

När startmotorn på min 854 en gån[…]

Stefans 968

Inte illa som man säger :) Kul projekt

Standby S09 sirenförstärkare

Vet ej om detta är vad du letar efter men kik[…]

Hade Volvo varit lite mer seriösa skulle de t[…]