Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anette
:D jag är Volvoägare igen!!! En 360, 5 vxl, B200F, 5 dörrars halvkombi. Ganska okay skick tror jag. När jag köpte den hade huset med hastighetsmätare mm ramlat in i instrumentpanelen och tidigare ägaren sa att trippmätaren då slutat fungera. Jag har nu satt tillbaka huset i rätt läge och på baksidan anslutit hastighetsmätarvajern + två stycken kontakter på kanske 7-8 kablar vardera. Några fler anslutningar såg jag inte.

Trippmätaren fungerar inte nu heller. Bilen har gått minst 28000 mil så nu undrar jag:
1. Kan någon snabbt förklara hur trippmätaren funkar?
2. Kan det vara så att den helt enkelt bara blivit utsliten?

//Anette
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Skall nog vara mekanisk sådan på din bil, är det "bara" trippen som är paj eller även den vanliga vägmätaren. Bägge drivs ju liksom hastighetsmätaren av samma givare eller vajer beroende av vad som gäller i din bil. Troligen får du jaga ett annat instrument på skroten. Priset för en begagnad hastighetsmätare verkar ligga runt 300:-

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Anette
Åkej, jag fattar inte riktigt hur det är uppbyggt på min bil med både den nollställbara trippen och den med totalkilometer har stannat - egentligen spelar det inte så stor roll men jag tänkte ifall man kunde pilla igång dem så ... ingen stor grej att byta heller iofs men det får vänta lite ...

Jag använder Sensus navigation hela tiden. Ba[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Min verkmästare säger att 3517422 ä[…]

nackdelar med Running Boards

Dom är mer snygga en användbara tycker j[…]

Alla XC40 med Sensus kommer få en mjukvaru u[…]