Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dempa
jag vet, det finns massa svar om man googlar, men det är sjukt grötit för att folk skriver så mycket annat runt ämnet MEN, jag tycker inte att det är någon skillnad på accelerationen när jag gör en kickdown när magnetventilen är inkopplad och när den är urkopplad. (?!) borde man inte höra, trots att det är en ltt, att turbon viner lite/laddar ? för det gjorde det på en vw 1.8t jag hade.
. hittade ett servicekvitto i bilen från 2011-03-15, från bilia, där det står "magnetventil för turboreglering hänger sig och låter". kan mitt problem bero på just detta? när jag stoppar in kontakten till den när motorn är på så klickar det till ganska högt ifrån den.

och det andra problemet jag har är ett "klonkande" ljud från framvagnen som låter i alla hastigheter, alla gupp och gropar, även ojämnheter på vägen. om man ska beskriva ljudet med ord så skulle jag säga att det låter "KLÅCK". i lite olika toner och styrkor. känns det bekant? om jag tar tag i ena framhjulet och "våldar" lite, div rycker och vrider så kan jag NÄSTAN få fram nått glappande ljud.

tacksam för enkla och erfarna svar då allt annat jag har läst har varit så luddigt. dessa fel borde vara vanligt, rentav standard på v70 (har nämligen hittat 5-10 olika orsaker i div forum)

TACK PÅ FÖRHAND !
av dempa
skrev detta inlägg just för att jag har beställt en ventil, men det var mest en chansning. ville ha någon annans råd och kunskap.
av Kojje
Vanligaste felet när det är som du beskriver och motorn går som den skall i övrigt är Magnetventilen och troligen löser byte av denna ditt problem,är magnetventilen svart eller grå? funktionen är samma men enligt en mycket kunnig person på området är den gråa bättre.

Alltid svårt med ljud i bilen vanligt fel är K-stagen men det ljudet vill jag mer beskriva som klapprande än klonkande så här kan det var en många olika saker spindelled,bärarm,fjäderbenslagring mfl. bästa är att låta en kunnig verkstad felsöka den åt dig om du inte snart skall besikta då kan du tala om ljudet och dom kanske tittar lite extra du får en ombes. men den blir garanterat billigare än felsökning på volvo ;)
av dempa
Tack Kojje. precis ett sånt svar man vill ha. rakt och enkelt. synd att man inte kan sätta ett poängsystem på svaren man får ! om jag inte minns fel så var ventilen svart. tar bilen till jobbet imorgn bitti och kan bekräfta det då. går den gråa att köpa hos volvo? oljudet i framvagnen låter faktiskt precis som på min jobbarbil när jag tänker efter. och på den så var det stabilisatorstagen som var glapp (k-stagen som du nämde?). ska prova byta dom och även montera gummisäten för fjädrarna som volvo rekomenderar( kanske även FB-lagringarna när jag ändå river..?)

Tack för ett seriöst och enkelt svar!

MVH Dempa
av Kojje
Svart eller grå magnetventil är lite tur och träff för dom har samma artikelnr. men tillverkas på 2 olika ställen om jag förstått det hela rätt skillnaden skall vara att hållbarheten oftast är bättre på dom grå men det är ju inget man byter ofta ändå.
Stabilisatorstag är det samma som K-stag eller krängningshämmarstag kärt barn har många namn du vet ;)
När du byter fjäderbenslagring behöver du dra ihop fjädern för att få av toppen på fjäderbenet så det är lite mer jobb och oftast (dock inte alltid) har man ett oljud när man svänger om fjäderbenslagringen gett upp.
Tycker du gummisäterna volvo säljer till fjädrarna är dyra så funkar funkar det fint att dela en trädgårgsslang och lägga runt fjädern;)

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]