Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

mojja skrev:Hade polestar funnits till d3 awd hade även Haag valt dessa men nu finns det inte:( jo jag slänger i bsr inte svårare än att reklamera optimeringen ifall det uppstår bekymmer och betala självrisken i se glad ut c
Ok, då får du ju först vänta tills den har gått 500 mil
VolvoB20 skrev:205 km/h som toppfart, 20 hk till från polestar ger några km till
Nej, gör inte mer än 205km/h, inte ens lite nerför. Måste finnas en strypning.

Om du polestartrimmar din bil så lovar jag att det blir stor skillnad i acc. Speciellt 80+! 70-130 km/h går ca 2s snabbare än orginal på min med automat.
av mojja
Bilen är strypt på 205 km/h bsr tar även bort denna spärr återkommer med toppfarts test i juni när jag fått min bil levererad:)))
mojja skrev:Känns som att det är som det är. Blir det olidligt får jag kränga iväg 20 tummarna och investera i ett par 16 tums plåtisar med 85 profil:)) xc60 leverar från fabrik med 20 tummare dock som tillval kan ju inte vara helt olidligt att köra runt med ett par sådana.
Du kommer att bli komfortmässigt nöjd med 20"
av mojja
mikebike skrev:
Herkulez skrev:Du kommer att bli komfortmässigt nöjd med 20"
Men inte familjen! :mrgreen:

Den familje medlem som klagar får gärna åka i renulten som står på gården:))
XC90_Executive skrev:
VolvoB20 skrev:205 km/h som toppfart, 20 hk till från polestar ger några km till
Nej, gör inte mer än 205km/h, inte ens lite nerför. Måste finnas en strypning.
Nej den är inte strypt. Manuell gör 210 och aut 205 helt enkelt för bilen har luftmotsånd som en finlandsfärja. Samma med XC70 som gär 215/210.

Hade de varit strypta så hade ju aut/manuell haftr samma toppfart. Eller skulle det vara så att volvo tillåter högre fart på mauella varinaterna för de har bättre väghållning/stabilitet/drivlina än autoamatarna, nä jag tror inte det, Det är bara så att det går inte fortare för det är sååååå mycket luftmotstånd.

Och visst vässar man motorn kan man få någon km högre toppfart men det äts ju upp rätt kvickt om man drar på feta breda sulor.

Kommer ihåg för länge sedan när vi provade toppfart på någar identiska volvobilar, sedan monterades riktigt breda däcks på en av bilarna och den blev sedan helt chanslös i toppfart mot de övriga bilarna som hade smala däck. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Breada 20 tummar sänker faktiskt prestanda rätt dramatiskt på bilen när det inte har så stor motor, Visst har du 800 hk i en F1a som väger 700 kg behöver du feta däck för att få ned effekten i marken, Men på en 4wd dieselsuv behöver du ju knappast superbreda däck för att det inte ska slira i 200 km/h om du gasar till,

Tycker mojja har en väldigt bra poäng när han säger att han mappar om bilen för att få mer effket för att kompensera för att de stora däcken tär en del på bilens prestanda.

Jag älskar själv feta däck men jag lurar inte mig själv att det ger bättre pretanda, det ser bara ballare ut.
av mojja
Jag skulle tro att alla xc60 är strypta till 210 km/h även t6an

Skickar med en liten länk för att bekräfta mina antaganden.

Sedan spelar det inte mig någon större roll om toppfarten är 190km/h eller 225 km/h kör inte i dessa hastigheter allt för många mil på 3 år 10 000 mil som jag brukar äga mina bilar.

Visst är det trevligt att kunna brassa på nere på kontinenten o.s.v men 200 km/h är mer än nog om ska orka köra några timmar i sträck annars blir iallafall jag fort trött och ofokuserad!

Xc60n ska fungera som en familje droska som drar i och ur båten vid ramperna under sommaren fraktar familjen på diverse utflykter och inte inte gör bort sig så fort det kommer lite snö på vintrarna.

Att jag sedan tycker den är förbaskat snygg och gör sig gott med ett par 20" är ju bara en bonus :D
3G släcks

Det finns ett simkort (fast, sk e-sim för sos[…]

1998 nissan micra k11 bensin.

Trasig Renault Scenic

Varit ute och grejat lite idag också. Kö[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

Vi bilägare skriver 2025-05-05 följande:[…]