Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volla
Hei!
Har en Volvo V70 2,0t som "emissioner serv erfordras+motorlampe"lyser på,bilen går veldig dårlig og virker veldig treg.her om dagen skulle jeg plukke av toppdekselet for å skifte simmeringer pga lekkasje da jeg oppdager at det er veldig kokset under toppdekselet(mest over cyl nr 5).
Er det noen som har forslag eller vært borti det samme?
Takker for tips eller gode råd.

mvh Volla
Användarvisningsbild
av midnight
Tjenare!
Ett sådant larm kan du få av flera orsaker. Läkage på någon slang, något fel på turbon, lamdasond, LLM (luftmassemätare), gasspjällshus, vevhusventilation som inte fungerar, för att nämna några orsaker. Så den bästa rekomendationen är ju att ta och kolla upp felkoderna en s.k felkodsdiagnos. För att reparera ett sådant fel på vad man gissar sig till kan bli väldigt dyrt i slutänden. Så ta en felkodsdiagnos och reparera med den som utgångsläge. Det kanske visar sig att det inte är så stort fel. :-)-)
Användarvisningsbild
av midnight
lundsbrunn skrev:det är inget fel på bilen.. den kom fram efter jag bytte batteriet..

så hur släcker jag motor lampan
Tjenare!
Prova med att rycka upp säkring nr:23 i motorrummet, (den till motorstyrning) i ca 10 min så får du se om lampan fortsätter att lysa efter start.
av lexusxc70
Hej alla glada volvo älskare . .
Besvarar här på frågan om felkoden som förklarar sig i bilens instrument Emissioner serv erfodras kan vara som sagt olika fel på bilen men oftast är det spjällhuset som brukar gå på just volvo v70 så det är volvo sjukdom med andra ord och då lyser motor lampan och då är det som sagt svårt att släcka den om man inte har en felkodsläsare.
Känns lite dyrt att köpa en felkodsläsare enbart för att släcka en motor lampa så jag undrar ifall någon kan hjälpa till med nått annat sätt att släcka motor lampan ? Kanske någon säkring som man kan rycka lös eller om själva motor :idea:lampan går att plocka bort från instrument panelen vad vet jag ? ? Snälla svara om ni vet hur man släcker denna jäkla motor lampa på smidigt sätt.
Mvh volvo xc70
av lexusxc70
Hoppas bara att det inte visar sig att det är spjäll huset fär jag fick info nyss om att det kostar 9 lök att sätta dit en ny och koda om den . .
Hade man kunnat få det att fungera så kanske man vågat ge sig in på det och byta ut den gamla själv hemma i garaget men det visar sig att det måste kodas om från noll endast hos volvo verkstad för ingen annan verkstad har tillgång till den omkodningen som krävs bara volvo företaget . . . . . . .Smarya volvo alltså att inte släppa in någon annan och har ensammrätt till vissa reparationer då är man ju tvungen till slut att hosta up nio tusen ändå.
Hemska värld. . .
Mvh volvoxc70
av lexusxc70
Hoppas bara att det inte visar sig att det är spjäll huset fär jag fick info nyss om att det kostar 9 lök att sätta dit en ny och koda om den . .
Hade man kunnat få det att fungera så kanske man vågat ge sig in på det och byta ut den gamla själv hemma i garaget men det visar sig att det måste kodas om från noll endast hos volvo verkstad för ingen annan verkstad har tillgång till den omkodningen som krävs bara volvo företaget . . . . . . .Smarya volvo alltså att inte släppa in någon annan och har ensammrätt till vissa reparationer då är man ju tvungen till slut att hosta up nio tusen ändå.
Hemska värld. . .
Mvh volvoxc70
Användarvisningsbild
av hollan
felet försvinner inte för att du tar ur glödlampan i panelen :shock:
läs ut felkoder innan du byter gasspjäll!
i min lilla värd är det minst lika vanligt att lmm är sönder som ett gasspjäll eller en lambdasond eller hål på en vaccumslang eller laddtrycksgivaren eller kassa tändstift eller en tändspole eller vvt ventilen ja där finns en hel uppsjö med saker som kan tända det felmeddelandet så som sagt läs ut felkoder och skriv dom här på forumet så får du garanterat svar vad som behöver repereras

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]