Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ni som har problem med nivådämparna... kör ni mycket med tung last och/eller släp? Min XC70 har rullat drygt 11000 mil utan problem med nivådämparna. Jag har haft bilen sedan 6400 mil och aldrig kört tunga saker i den och den har inte ens dragkrok. Men den har fräscha nivådämpare :D
Hej!

Ni som har fräscha nivådämpare och utan problem.
Har ni kikat på dem om de läcker olja på utsidan. Om ingen olja syn, lyft lite på damasken som sitter på den tjocka delen av dämparen och kika även där.
Har ni torra dämpare så grattis och att ni har en utgift mindre.
Även om de är lite fuktiga ”läckage” så fungerar de hjälpligt utan att man kanske inte märker försämringen förens de är helt kass och saknar olja.
De är av egen erfarenhet. Se tidigare inlägg längre upp.
Min förra bil 960 hade lös dragkrok som ej var använd de första 10 000 milen. Färgen var kvar på själva kulan. Därefter lite då och då med en släpvagn med sopor till soptippen.
Nuvarande bil S80 har ingen krok.
Dämparna bak på min S80 var det tjock lager damm och olja på, den ena fram oljig.

Ha en bra helg
Lennart
Jag lämnade in bilen på Bilia för felsökning med följande felbeskrivning:
Olastad är min XC70 lägre än en vanlig V70
Mycket svampig i fjädringen
Slår igenom vid minsta vägbula eller grop
Hade då inte estämt om byte skulle göras till nya nivåreglerade eller byte till orginal dvs byte av både fjädrar och dämpare, prisnivån låg på ca 13000 för nivå och ca 7000 för orginal inkl fjädrar
Döm om min förvåning när Bilia ringer och säger nu är bilen klar, det blev billigt 600:-
Dämparna behövde inte bytas, Upphängningen av avgassystemet justerades (nya gummistroppar vid upphängningen mellan bakhjulen) Jag ifrågasatte, Bilia påstod att bilen var provkörd och att det nu inte var något oljud när man kör över vägbulor.....
Då jag hämtar bilen är det absolut ingen skillnad mot innan, olastad nivå var den fortfarande lägre än en V70 och fortfarande lika svampig....
Jag visar bilder på en "frisk" XC70 och min XC70 skillnaden är dramatisk. Bilia inser att min XC70 nog behöver kollas igen och Bilia tar tillbaka fakturan på 600 och bokar ny tid för att jag personligen ska visa bilen för verkstadschefen.
Nästa besök så konstaterar verkstadschefen att dämparna är nog slut eventuellt även fjädrarna.... hade nog förväntat mig en pudel från verkstadschefen angående att Bilia ansåg att byte av gummistroppar skulle lösa problemet! men icke
Bilia återkommer med två prisförslag 11000 för byte till nya nivåreglerade dämpare och 6200 för byte till orginal dämpare och nya orginalfjädrar, alltså lite drygt 10% rabatt. KASS tycker jag!
Jag kollade runt och hittade en lokal mekonomen verkstad som gjorde bytet till orginal-dämpare och fjädrar styvare än orginalfjädrarna till orginaldämparna. De gamla dämparna var rejält "svettiga" runtom och i princip helt tomma på olja
Bilen är nu som en XC70 ska vara och jag kommer inte att anlita Bilia igen

/Fredrik
Hej Fredrik!

Jag är inte förvånad!
Har man en försäljare på Bilia beg. bilar (chef) som uttalar sig att det är normalt med läckande dämpare.
Då undrar man vilken skola Bilia bedriver.

Lel2

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!