- lör 02 apr 2011, 08:42
En denso sond för 500?.. vore skojjigt att se vart du hittar nya såna för det priset? I England ligger dom på drygt 1400 med frakt. Affärspriset ligger på drygt 2000kr om jag inte tänker på fel sond, dom jag ha,r är till nyare maskiner har jag sett så dom lär inte passa (T7 maskiner). Att köpa en begagnad sond är bara dumt eftersom du säkerligen vill att bilen ska vara så snål som möjligt efter rep. Ju renare sonden är ju snabbare reaktion och ju mindre soppa. En sond ska ha en bytesintervall på 16000 mil för att göra sitt bästa. Men här i sverige så skiter vi i vilket tills den går sönder istället.
I övrigt kan du sluta bry dej om universalsonden. Den bakre sonden sköter inte bränsleblandninge på nåt sätt. Det gör den främre enbart. Den bakres uppgift är att övervaka om katalysatorn renar som den ska. Med andra ord är det inte den bakre sondens fel att den främre är sotig. MEN.. den främre är sotig för att det är fel typ av sond. Dom jobbar med två olika spänningar. Bosch med 0-1 volt och Denso/ Siemens jobbar med 0-5 volt. Rätt sond är det enda som löser problemet oavsett vart du handlar den.
I övrigt kan du sluta bry dej om universalsonden. Den bakre sonden sköter inte bränsleblandninge på nåt sätt. Det gör den främre enbart. Den bakres uppgift är att övervaka om katalysatorn renar som den ska. Med andra ord är det inte den bakre sondens fel att den främre är sotig. MEN.. den främre är sotig för att det är fel typ av sond. Dom jobbar med två olika spänningar. Bosch med 0-1 volt och Denso/ Siemens jobbar med 0-5 volt. Rätt sond är det enda som löser problemet oavsett vart du handlar den.
- By KalleJ