Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ok ska testas.. sedan får det bli uppdatering av CEM och UEM..

Har volvo någon realtids loggnings pryl? alltså kan sitta i och vara batteridriven och läsa vad som händer och exakt när och vilken del som säger ifrån först..

Vad jag förstår så om ett fel.. te.x avbrott uppstår mellan CEM och UEM.. 30 gånger så får jag ändå bara en felkod? därför borde det finnas en mer avanserad logg och kunna se hur ofta det händer..

Sen som jag skrev i förra inlägget.. sparas eventuellt tryck på fjärren i UEM och inte får kontakt med CEM? och kanske skickar det när den får kontakt.. vilket skulle förklara att central låset "öppnas" och lampan tänds i innebelysningen efter att jag kört ett tag och bilen börjar bli varm i kupen.

en fråga till.. är det central lås motorn eller kontakten i förar dörr som talar om att resten av dörrarna ska öppnas när jag vrider på nyckeln i dörren? vid flera tillfällen så ska jag öppna dörren med nyckeln då fjärren inte funkar.. då öppnas sig ENDAST förar dörren.. då vrider jag tillbaka.. och då åker knappen endast ner till hälften.. vrider jag sen tillbaka för att öppna så åker den upp och även resten av dörrarna öppnas.
Detta sker inte varje gång jag försöker öppna med nyckeln.. men bra ofta iallafall..

/Thomas
Ska se om jag kan svara hyfsat på dina frågor.
Det finns så kallad flight rekorder, men den rdivs av strömen i OBDII utaget. Den kan man andvände på 2 sätt.
1 man har övervakning via lysdioder & kan i realtid se när meddelanden skickas om på grund av att dom inte kommer fram. vad det är för meddelanden ser du inte, men du ser om det är på hög eller låghastighetsnätet.
2. man kopplar in en knapp. Då ligger den o spelar in allt som händer hela tiden, men den sparar inget. När du trycker på knappen så sparar den vad som hänt 10 sek innan du tryckte & en tid efter du tryckt. denna data kan ÅF inte analysera, utan måste skicka iväg (även då är det svårt att se vad som hänt, då man ofta letar efter vad som inte hänt)

Ja du får bara en felkod, men felkoden inehåller mängder med fryst data (data du inte får fram om du inte har VIDA)
Där kan man se hur många gånger du fått felet, hur fort bilen körts eller hur kalt det varit m.m. vad som lagras beror på filken felkod det är, samt vilket modellår bilen har.
Denna data andvänder man mcke när man letar såna här fel, därför är det svårt att ge bra råd på ett forum, det rävs också mycke av mekanikern för att kuna tyda all data o förstå vad dom händer, eller inte händer.

Knappen som åker upp & ned, när du låser/låser upp bilen är mekaniskt styrd. i låskistan har du mikrobrytare som övervakas av DDM. det är sen DDM som sänder ut meddelande till övriga enheter att dom ska låsa upp sina låskistor.

Om can nätet ligger nere så blir inte de övriga dörrarna upplåsta. alla enheter på låghastighets sidan kan vara orsaken till att can nätet stängs av.

Du kan i felsökning syfte koppla bort noder i van nätet som sitter på en återvänds gränd, utan att nätat slutar att funka.
Du kan inte koppla ut en nod med termineringsmotstånd.
Du kan inte koppla ur en nod som can nätet går rakt igenom. Om du inte fysiskt byglar kablaget så kablaget blir helt trots att noden är borta.

gör du dessa tester kan du se vilkan nod som strular (cem & UEM kan du inte koppla ur, CCM måst byglas (kanske DIM även är en som måste byglas?) Svårt att hålla kopplings scheman i huvet :lol:
Jösses!!!!
Detta är något för någon som är intresserad...annars lär man ALDRIG får det löst.
Detta kanske man skulle försöka få någon att ställa upp och hjälpa till med vid sidan av.. för gissar att felsökning av detta är inte get man lämnar in bilen för, skulle förmodligen bil alldeles för dyrt.
JAg skulle naturligtvis betala för detta, men på volvo skulle jag inte ha råd med det.
Finns det någon skäl där ute som te.x du carman som skulle vilja titta lite närmare på detta?
Jag jobbar inte svart, o hoppas att ingen annan hells gör det.
Vårat välfärds system bygger på att alla ska betala sin del. dät är när fler o fler smiter fårn betalning som vi andra får betala mer i skatt
Har dock inte påstått att det ska göra svart heller.. men gör jag det på volvo så är risken att jag kommer att få betala mer än vad bilen är värd..då man inte vet hur man ska göra eller i vilken ända man ska börja..En back spegel kostar 10000:- och vart ingen skillnad.. och dom säger själva att, nej byter vi en del så byter vi inte tillbaka..gäller all elektronik.
JA då finns det inte mycket val än att leta sig billigare vägar..

Dessutom gäller det ju att hitta någon på en verkstad som känner för att lägga ner sitt intresse att försöka lösa sakerna.. men när man rycker på axlarna och säger.. bra fråga vet inte.. kanske det kanske det andra..jag vet inte.. ähh det där kan vara svårt.. absolut ingen lust att ens svara på mina frågor.. säger att jag betalar för att göra en mjukvaru uppdatering.. men då svarar man.. sånt ingår i servicen.. har du inte gjort nån service så nää då är den inte uppdaterad heller..tråkigt för dig..
Det är service på hög nivå. När man får dom svaren då söker man sig till andra som kanske kan hjälpa mig med svar eller lösningar.

Om du då inte gör det svart.. gör du det gratis?
Klart jag gör det gratis, eller har du betalat för de tipps du fått hittils :wink:

Kolla de saker jag skrivit, inte så svårt att tilexempel koppla ur sirenen o se vad som häner.
Jag har tänkt på det.Kanske du har fel på DDM?
charmed skrev:vilket skulle förklara att central låset "öppnas" och lampan tänds i innebelysningen efter att jag kört ett tag
Det kan förklara varför dörr låset öppnes vid körning och varför ljuset kan tände under körning om DDM felaktigt tror att dörren öppnas.
kanske, kanske.
carman skrev:det är sen DDM som sänder ut meddelande till övriga enheter att dom ska låsa upp
Om DDM är trasig på CAN-bus interface, då öpnes endast fördören.

Man kan kanske inte teste att ta bort DDM från CAN-nätvärk, för då finns det en del av nätverket som saknas.
Du kan prova en annan DDM, kanske från skrotten/bildemontering?

det är bara en barnslig och amatör gissning, jag vet inte någonting om det :roll:
DDM.. sitter?? i dörren? OK knapp satsen.. den är EJ bytt iallafall..
carman du skrev att "lås knappen" är helt mekanisk men när jag låser bilen så drar jag nyckel helt med sols.. och den går en bit sen stannar den.. och när det funkar då stannar den till påhalva läget i en halv sekund sen fortsätter den och samtidigt drar den med sig resten av dörrarna ner.
Som om när jag drar nyckeln till ändläge så går knappen ner till hälften och där säger den till systema tt jag är på g att låsa och startar då centrallåset och låsaer resten av dörrarna..

Nåja var idag iväg och skulle uppdatera mjukvaran.
Samma felkoder fanns i systemet igen för 3:e gången och släcktes..
Uppdatering fanns till CEM men ej någon till UEM..så det blev en sådann.. nu ska vi se vad som händer efter uppdatering..inväntar en kall natt.

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Blev ursnyggt. 👍

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]

V502.0D spridarfråga

Skandal!