Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ringhede skrev:Hej CarMan

Mycket bra svar.
Ärligt och detaljerat. Mycket bättre än vad jag hoppats få. Tack.

Att det krävs en hel del runt om är självklart och ingår i priset per timma man betalar.

Men det måste vara en mycket liten service om jag bara behöver betala för 1 timma eller så är det mycket hög timkostnad.

/Roland
Det finns servicar som tarr 4-5 timmar också.
Förutom timkostnaden ska du betala reservdelarna, här är ofta oljan en stor post (volvo bilarna rymmer ju ganska kycka olja)

detta hör ju inte till tråden, men det är ju alltid kul att kolla hur kunkurenterna marknadsför sig.
Det fnns ju några stora aktörer som har nippran på att andvända samma namn på sina servicar som volvo har, men när kan kollar "det finstilta" så har dom färre kontrol punkter & en begränsning på hur mycka olja som ingår i priset, där blir det alltid till lägg på oljan om man kör volvo.

Käns lite fult när man själv inte tror på sin "prosukt" utan måste lura till sig kunder på att man ska tro att det är samma sak man köper bara för att den helter samma sak.
KKR skrev:Med det resonemanget, kan man lita på någon. Du måste förutsätta att det är rätt olja i slangen och att teknikern gör rätt. Annars blir du tokig, och hur vågar du gå till en läkare.
Inte jag som resonerar så,utan som en parallell till vad trådskaparen funderade över bara :wink:
Om man spekulerar i tid så kan man spekulera i detaljer med,så vad är poängen ?:-/

Bara som en tankenöt alltså och inget annat.
fast det där med tiden har ju blivit ointresant, nu när man har fasta tider. du vet iförvag vad det kostar & vad som ska göras.

Om man hade löpande timmpening, det är ju då du ska ifrågasätta om det verkligen har tagit den tiden man satt upp, för det är ju då du kan bli blåst på tinde (inte när det är fasta priser)
Har han jobbat med min bile hela tiden, eller har han tagit ett telefonsamtal? har han provkört en bil som en kund lämnat in? har han lämnat ut en annan bil? har han hämtat delar på annat ställe? Har han fikat? har han varit på toa?
det är saker du ska fråga dig när det är löpande timmpening.
Allt sån slipper du när det är fasta priser.
har du godtjänt att betala 9000:- för ett kopplingsbyte inklusive matrial, så har du ju själv i förväg avgjort att du tycker det är värt att göra det på denna verkstad för detta pris (hade du varit missnöjd så får man ju hoppas att du är så förståndig att du tackar nej, o löser det på annan verkstad elelr gör det själv)

Sen när du hämtar bilen så är det 9000:- du betalar, oavsett om det tagit 1 timme eller 15 timmar.
Du kan inte kalla det att du blir lurad, när du får priset i förväg

Sen kan samma jobb kosta olika mycke på olika ställen o landet, eller även på olka ställen i samma stad.
Det är ni kunder som frivilligt kan välja var ni vill göra jobbet & till vilkat pris (om dom nu kan lämna pris iförväg)
Tycker ni dit är för dyrt på en verkstad, så åk inte dit, då komer den verkstan att försvinna!
När man köper en tjänst så är det i 99,9% av fallen så att det faktiskt kostar så mycke för att utföra tjänsten på det vis just detta företag gör.
Men när ni köper en vara eller liknande (nämde en båtplats i en annan tråd) då kan det vara så att man lägger på masa på priset, bara för att det går.

Ome n båtplats är dyrare än den andra så kan det vara så att ägaren helt enkelt vill tjäna mer pengar (gäller även skor, kläder eller bubbelvatten) Då är det upp till konsumenten att välja, vill jag betla en högre avgift för att ha båten på just den platsen? JAg kan ju frivilligt i förvag tacka NEJ, o välja en annan båtplats som är billigare)
Hörde en story om att fast pris på service tillsammans med ackord för meckarna gjorde att det enklaste sättet att tjäna pengar var att köra standardservice dagarna i ända. Det gjorde att ingen jäkel ville ta i någon felsökning eller krångligare fel än byta bromsar pga du helt enkelt fick mindre i lönekuvertet...

Nu var det några år sedan jag hörde om detta (från en större japverkstad i 08) så förhoppningsvis har man kommit på ett sätt att avlöna meckarna som bidrar till kompetensutveckling och lite roligare jobb.

Att jag kör Volvo idag beror på att jag kan lämna bilen till en polares polare på Bilia. Inte för att slippa kvittot utan för att veta att den som skruvar bilen har ett personligt intresse i att det blir rätt.

Och för sakens skull så måste jag skriva att jag aldrig varit direkt missnöjd med en meck, men kundmottagarna har i två fall varit på gränsen till psykfall, och ett par till galet inkompetenta.
Hur väljer man vad man vll utföra för jobb? Det är väll kunden som ringer som bestämmer vad han vill ha gjort?

Jag måste ha missat nått!

Men det stämmer att en felsökning ofta tar mycket lång tid, eftersom man inte vet vad som är fel, eller hur man snabbast hittar felet.
Att göra ett jobb man vet hur man ska göra snabbt är ju klart enklare. Så alla jobb, typ byte bromsklossar, byte däck eller liknande är ju självklart enklare än just felsönigar.

Många mndre verkstäder har ju pippi på att tacka nej till svåra felsökningar just för att dom vet att dom inte tjänar pengar på det.
Det är ju så lätt för dm att "skylla på" att du måste till volvo för att felsöka med deras instrument. Men igentligen är det så att dom inte vill köpa rätt utrustning + Skicka personalen på rätt utblidningar, för att det kostar dom stora pengar.

Nu måste ju volvo verkstan göra dessa jobb, om dom vill ha kvar skylten på taken, så det gör ju att dom har lite störe omkostnader tyver.
Fick min 16.000 milaservice nerbruten i arbetskostnader och delar. 5.5 liter olja för styvt 1000 spänn. Det finns olika sätt att sko sig på kunder, inte bara timdebiteringen...Förmodligen köper verkstaden in oljan på fat eller bulk till helt andra kostnader än när jag köper mina 4 litersdunkar.
Jag förstår inte vad du menar. Vad menas mad att du fått akordstiden nedbruten? samma fr delar, vad gör man när man får delar nedbrutna?
Acordstiden är ju andast vad meken ska i betalt. du betalar ju fast pris
Carman
Nu är ju detta ett bilforum och inte ett forum för något annat. Men att få en faktura nedbruten, är jag säker på att du vid t ex installation av din värmepump också fick :) Vad av den totala kostnaden som utgörs av arbetskostnader och material brukar man vilja veta som kund. Foderrör, borrkostnader, pump, etc. På samma sätt ville jag se vad som utgjordes av material i 16000 milaservicen (kamrem, spännrulle, bränslefilter, etc). det var då jag fick se att oljan utgjorde en ganska ansenlig del av kostnaden....
OK, då är jag med. Oljan är som sagt en stor kostnad, särskilt på dom med 3000 mils intervall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]