Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av magseg
Hej.
Har en 240 -88.

Nu är det så att handskfacket har låst sig. Ingen nyckel jag har funkar. Får inte ens in nyckeln till hälften.
Vet inte vad som hänt under vintern men... jag har grejjer i facket som jag skulle behöva.
Hur bryter man sig in utan att sabba allt runtom?

Finns det någon 'bakväg'?

Vad kan ha hänt? Ingen har låst eftersom låset är kaputt.... Vet att låset funkade förra sommaren och gick att låsa upp. Nu är det paj.

Vore tacksam för svar.
/M
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kanske kärvar för jag tror inte att det låst sig själv, försök trycka in handskfackslocket samtidigt som du vrider på vredet. Det finns vad jag kan minnas ingen bakväg utan att förstöra något. I värsta fall kan du med ett lämpligt verktyg försöka pressa ner luckan så att låshaken släpper.

Mvh GK
av magseg
Hej.
Låset har helt slutat att funka.
Heldött... men det var enkelt att med en litet kofot pressa ner luckan så öppnades den utan skador.
Hade tidsbrist så jag slängde igen luckan av bara farten efter att jag tittat om det jag behövde fanns där....
Ja... får göra om det för att fixa låset men det var en barnlek att få upp den.
Är nog svårare på senare modeller.
/M
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Åk ut till en skrot och se om du kan hitta ett fungerande lås, nyckel eller inte spelar väl inte någon roll eller hur, bara att du kan öppna och stänga luckan.

Mvh GK
av magseg
Hej.
Ja... blir nog nåt sånt...
Mvh /M
ljudet av ett dött batteri?

Idag när jag skulle starta på knappen k[…]

Nolla motor V70 D3

Att lyfta toppen behövs inte tror jag. Det fi[…]

Problem med airbagen V70 .01

Har följt kabeln och just innan den gå[…]

Bensinpump till B27A 1978?