Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndreasGLT
Min lambda lampa har börjat lysa. jag har kopplat bort batteriet för att se om den fortfarande lyste men då förblev den släckt i ca 30 mil. men sen tändes den igen. Idag var jag till en volvohandalare som kopplade in bilen och fick fram en felkod som sa att bilen fått en för fet blandning vid tomgång, han raderade koden och så var det bara att åka vidare.
Nu till frågan jag glömde ställa på volvo. När jag kopplar av batteriet, nollar jag felkoderna då? eller ligger de kvar ändå. Jag har ju trots allt kört ganska långt innan lampan börjat lysa. och den tänds under körning vilket är konstigt om det ska vara tomgången det är knas på.
av AndreasGLT
Så då kommer alltså felkoden att komma tillbaka efter ett tag. tycker det är kontigt att det larmar om tomgång när jag kör.
Det blir väl kanske till att lämna in för den stora diagnosen när den tänds igen.
av Addekarlsson
En felkod anger inte ett specifikt problem, utan en felkod säger vart man ska börja felsöka. Så det kan mycket väl vara så att din lambda börjar ge sig som exempel.

Min 780 flaggar fel bränsleblandning tomgång oxå ibland, och det kan uppstå både på tomgång samt under färd med vartalet på vad som helst över 1500 rpm. Hade exakt samma fel på min förra bil, en 740 GLT 16V, då bytte jag lambda, så försvann problemet med felkoden.

Mvh/ Adde
av AndreasGLT
Okej, då vet jag lite om vad jag kanske har att vänta. tack för svar
av AndreasGLT
Nej det var det inte. minns inte heller. något på 232 eller något. dum nog att inte skriva ner

Förstår dig. Helt outstanding bil, de[…]

Start stopp

Ja,det gör den..

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]