Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Den demobil jag körde hade 0.76 på färddatorn. En demobil borde köras lite hårdare än vad man normalt kör kanske..
Användarvisningsbild
av na96gen
nya från årsskiftet typ, så det är de t3, t4or som funnits till S/V60. Alltså inga nya igen.
av Petzzon
Mätte första tanken på våran T3a vad man kanske kan kalla blandad körning. hade 35 mil hem från handlaren med stora delar motorväg och 15-20km/h över gällande laglig hastighet. Därefter ungefär lika mycket körning till men max 1,5 mil åt gången och en hel del stadskörning.
Slutade på 8,0 enl färdatorn och 8,2 mätt vid pump. Färdatorn visade 7,0 efter motorvägsetappen. Värt att notera är att vi åkte samtidigt med vår andra bil XC60 D5 AWD bakom och denna drog 8,0 alltså 1dl mer per mil :)
Tilläggas skall också att V60:n rullar på 18 tums vinterhjul vilket säkert gör 0,5-1 dl per mil.
av perhall
Petzzon skrev:Mätte första tanken på våran T3a vad man kanske kan kalla blandad körning. hade 35 mil hem från handlaren med stora delar motorväg och 15-20km/h över gällande laglig hastighet. Därefter ungefär lika mycket körning till men max 1,5 mil åt gången och en hel del stadskörning.
Slutade på 8,0 enl färdatorn och 8,2 mätt vid pump. Färdatorn visade 7,0 efter motorvägsetappen. Värt att notera är att vi åkte samtidigt med vår andra bil XC60 D5 AWD bakom och denna drog 8,0 alltså 1dl mer per mil :)
Tilläggas skall också att V60:n rullar på 18 tums vinterhjul vilket säkert gör 0,5-1 dl per mil.
Så mycket mer drar nog inte 18" v-hjul. Kanske 3 cl mer/mil
PH
av Hsson
Har 10 mil till jobbet och nu i veckan har jag kollat hur förbrukningen har varit.
bilen säger 0.63. när jag tankat och räknat på det själv så blir det 0,65.
vägen jag kör varierar mellan 50-70-90 väg. största delen 70.
Användarvisningsbild
av ulf_gbg
Jag har kört min S60 T3 runt 500 mil. Ganska mycket korta sträckor i rusningstrafik i och kring Göteborg, men även en del landsväg. Färddatorn, som jag nollade vid första tankningen, visar 8,0 liter per 100 km. Den verkliga förbrukningen ligger dock på hela 8,77 liter per 100 km, vilket jag tycker är väldigt högt. Min snålaste tank hittills, vilken kördes 100% på landsväg, gav en förbrukning på 7,62 liter per 100 km. Jag bör poängtera att jag har en lugn körstil och försöker följa alla de råd som ges angående eco-driving. När jag påpekade detta för verkstaden sade de att 500 mil är för kort sträcka för att de i huvud taget skall göra en undersökning av fallet. Lite nonchalant bemötande kan jag tycka och jag ställer mig högst tveksam till om det är möjligt att komma i närheten av de officiella förbrukningssiffror som de anger (8,6 / 5,3 / 6,6). Jag kommer köra lite längre sträckor på landsväg i sommar och skall då se vilka förbrukningssiffror som det går att komma ned i.

Någon som har lite jämförande siffror efter att ha kört med T3-motorn ett tag?

Intressant också att notera att färddatorn visar ett värde som är 9% under den verkliga förbrukningen. På min gamla bil, en V50 1.8F så var det tvärtom så att färddatorn visade 7-8% mer än den verkliga förbrukningen. Kan någon med V60/S60 T3 bekräfta liknande felvisning på färddatorn?
Senast redigerad av 1 ulf_gbg, redigerad totalt 0 gånger.
av dimster
Min V60 har rullat ca 250 mil nu. I början när jag tog ut den så drog den väldigt mycket, så mycket som 0,9l/mil mätt vid pump. Senaste tanken drog den 0,82l/mil vid pump, 8,0/100km enligt färddatorn.
Nuvarande tank visar färddatorn 7,5l/100km på. Så den blir helt klart snålare ju mer den blir inkörd.
Jag kör även väldigt blandat, runt 30% står stockholmstrafiken för...
Måste även tillägga att jag har stängt av Start/Stopp funktionen på bilen. Stör mig att den stänger av motorn och startar den var och varannan sekund.

Du skriver om spridare som kanske läcker. E[…]

Svart grill

Jag har ett sådant liggande som jag inte beh[…]

Elmanövrerad baklucka xc40

Felet förekommer emellanåt. Det är[…]

Okej hur var körningen då? Jätte j[…]