Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av areg
t4rdesign skrev:Hur som helst så verkar ju jag vara den enda på detta forum som har och åker en-
V70 T4 R-Design och jag har iaf inte start/stopp och inte nån annan heller , inte än sålänge iaf :???:
Jag äger också en V70 T4 R-design.
Även jag trodde att jag hade start/stop men det verkar som om det inte finns. Nu har det varit väldigt kallt sista tiden och jag har bara ägt bilen i ca 2 veckor så om det skulle finnas så har den knappast varit aktiv än.
Skulle det nu vara så att det inte finns så är det inte hela världen för mig eftersom det är väldigt få gånger här på landet som det blir några längre stillestånd i trafiken men det hade varit lite kul att ha i alla fall. :D
Användarvisningsbild
av hollan
står det något i era köpekontrakt om s/sför i min orderbekräftelse står allt uppradat som finns i bilen
Användarvisningsbild
av Camel
Några länkar med info om V70 T4 s/s:

http://www.autocar.co.uk/CarReviews/Fir ... Se/255017/
"Volvo has joined the ranks of manufacturers replacing big capacity petrol engines with smaller ones of equal power output but improved economy. In fact this new 1.6-litre turbocharged motor (dubbed T4 and unrelated to the company's previous 1.6 petrol engine) is a revised, 178bhp version of Ford's Ecoboost unit, which we're testing here in a six-speed manual V70, complete with standard stop-start."

http://www.volvocars.com/se/mobile/All- ... es/T4.aspx
V70 T4 (180 hk)
Avancerad 4-cylindrig turbobensinmotor
240 Nm vridmoment vid 1600 - 5000 varv/min
Start/Stopp-funktion minskar bränsleförbrukningen (endast man. vxl-låda)
Tillgänglig med sexväxlad manuell växellåda eller sexstegad Powershift automatlåda
av marcbe
t4rdesign skrev:Jag har lekt tulltjänsteman på min bil idag och letat efter det extra batteriet som skall finnas om man har S/S.
Hittade inget... Kolla i instruktionsboken enda med start & stopp jag hitta i den va knappen man startar/stänger av bilen med!
Då har du varit en dålig tulltjänsteman...
Har du tittat under plenumkåpan ungefär nedanför höger vindrutetorkare?
av perhall
Är inte bilen typad med s/s? Det innebär att man åker omkring och betalar för lite skatt etc. om man inte har s/s. Kollar myndigheterna om specen stämmer? /PH
av t4rdesign
Då har du varit en dålig tulltjänsteman...
Har du tittat under plenumkåpan ungefär nedanför höger vindrutetorkare?
Nej det behövdes inte :wink: !
Ringde just volvopersonbilars kundsupport, och frågade om s/s till V70 T4.
Fick svar att det inte fanns men kanske kunde komma til MY12.
Däremot V60/S60 som tidigare nämnts har det samt DRIVe modellerna!

Drog även till med en blocket sökning:
http://www.blocket.se/hela_sverige/bila ... 41&w=3&o=1
Borde man inte marknadsföra S/S som försäljare till V70 oxå när man gör det med alla andra modeller som har S/S ?
Användarvisningsbild
av balin
Då undrar man ju vad det äkta EU mixen är? Enligt specen är den ju 0,7 l/mil för manuell och 0,78 l/mil för powershift. Den stora skillnaden mellan dessa verkar ju idag kunna skrivas till att manuell har S/S och det har inte powershift lådan. Dubbelkopplingslåda skall endast dra någon cl mer per mil, inte nästan 1 dl mer.

Detta borde Volvo få äta upp och kompensera de som köpt T4 manuell!
av Soulman
Jungfruturen och 35 mil avklarade. Det gick helt fantastiskt bra! Förbrukningen har jag ingen jättekoll på ännu, nollade några gånger under olika körförhållanden. Men i 120km/h förbrukning på 8,4 ungefär. Väl högt kan jag tycka men den är ju helt ny och 245/45/18 kanske spelar in där. DS paketet är ju helt fantastiskt och farthållaren bara den värd pengarna! :-)-)

Säljaren påstod att det finns S/S men att den aktiveras vid minst +10 grader (det har det inte varit idag så jag har inte kunnat testa), man kopplar ur, lägger ur växeln (manuell) och håller foten på bromsen, batteriet måste vara i bra kondition, solsken i blick och strax efter lön. Ungefär.

Det lilla jag bläddrat i boken hittills hittar jag ingenting om S/S i alla fall. Återkommer när det blivit lite varmare.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 14
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go