Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av HanseN86
Nu behöver jag hjälp med min ABS systemet.. Fick en två på besiktning att ABS lampan lös, mätte alla mina givare, och kom fram till att givaren på vänster sida fram va kass..

Har nu bytt denna och lampan är släckt!

Nu fungerar abs systemet klockrent, förutom när jag ska stanna helt still.. När man kommer ner i ca 30-0km/h så vibrerar pedalen även vid mjuk inbromsning och när inga hjul är låsta, bilen har en också en liten tendens till att vilja dra något till höger.. Mätte nu alla andra givare, speciellt höger fram, ytterligare och dem visar bra värden, både ohm och impulserna när man snurrar på däcket..
När jag låg på motorvägen häromdagen i lite högre hastighet blinkade abs lampan till en gång, men har inte sett att den gjort detta igen sen..

Jag har också rensat kransarna och givarna på båda sidor ifrån smuts, metallspån och anant..
Men fortfarand einget som lyckats.. Vad kan detta vara ?

ps. Bilen ar ingen felkodsläsare..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag tror du får se över själva bromsarna. Kärvande OK, defekta bromsbelägg, strypningar i slangar eller defekta skivor. Att det drar snett kan bero på dålig hjulinställning eller bristfällig däcksutrustning, t.ex. olika däckstyp på samma axel eller olika lufttryck i däcken.

Mvh GK
av HanseN86
gnestakalle skrev:Jag tror du får se över själva bromsarna. Kärvande OK, defekta bromsbelägg, strypningar i slangar eller defekta skivor. Att det drar snett kan bero på dålig hjulinställning eller bristfällig däcksutrustning, t.ex. olika däckstyp på samma axel eller olika lufttryck i däcken.

Mvh GK
Sådant är inte fallet..
Hela bromsystemet är nytt.. Super bromsvärden! fungerar felfritt om jag har abs systemet urkopplat.. då finns absolut inga problem..
Det är enbart när pedalen börjar vibrera som bilen drar..
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kolla så inte har någon liten spricka i någon av ABS-kransarna.

Mvh GK
av HanseN86
gnestakalle skrev:Kolla så inte har någon liten spricka i någon av ABS-kransarna.

Mvh GK
Har kollat det också.. Det va rost ifrån bromsarna som jag rensade med en stålborste osv, men inga sprickor.. :(
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då går jag bet för om givarna är OK och likaså kransarna samt att dessutom bromsarna är nyfixade så kan jag inte se någon rimlig förklaring utom möjligen att det är något fel i fördelningen av bromskraft.

Mvh GK
av HanseN86
gnestakalle skrev:Då går jag bet för om givarna är OK och likaså kransarna samt att dessutom bromsarna är nyfixade så kan jag inte se någon rimlig förklaring utom möjligen att det är något fel i fördelningen av bromskraft.

Mvh GK
Den är BOXEN framm under huven? I den sitter ett par relään, har provat byta dem också, men kan det va nått vajsing med den där boxen i sig ? vet inte vad det heter.. Själva ABS klossen =)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Eftersom vi uttömt allt vi kunnat tänka på så kolla den.

Mvh GK
Volvo car UX

En liten nackdel med nya GUI tycker jag är at[…]

Bensinpriser v2

Över 23 nu för diesel. Tror ni vi komme[…]

Fönsterhiss ur funktion

Du kan byta ut bara den skadade kabeln (eller kabl[…]

Hastihetsmätare.

Har samma problem… Ibland om jag dunkar ti[…]