Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
CarMan skrev:Du har monterat pirat bromsbelägg, som skjuter ut kolven för långt. Köp oirginal belägg
:shock:
Det totala cc flödet vid en rörelse i pedalen är inte minskad va?
Och du är införstådd med att man pumpar ut vätska med pedalen som driver ut kolven oavsett om belägget är smalare eller tjockare. Att det kan ta ett eller fler pumptag innan bromsarna är utpumpade fullt?
Du är även med på att i nästa pumptag efter det att beläggen är ute så är pedalen nyladdad med ny vätska?
Du är även införstådd med att belägget inte bestämmer hur långt kolven går tillbaka i sin frirörelse utan att det är kolvens packning som viker tillbaka sej och därmed vrider tillbaka kolven?
Du är även införstådd med att ett nytt belägg ska köras in och att det är mjukt tills det härdat?
Du är även införstådd med att skivan är svarvad och inte är försedd med material från belägget, det har alltså inte skett nån transfer som ökar friktionen på skivan och hjälper bilen att stanna.
Kvar är en pedal som känns lite svampig i pedalrörelsen tills belägget är härdat och skivan fått sin transfer, det krävs högre pedaltryck helt enkelt och det upplevs som att den tar längre ned.
Senare efter inkörning kommer allt att ta ordentligt vid lägre pedaltryck och pedalen tar precis normalt.
Allt är totalt basic och helt i sin ordning..

Tanken på att alla piratbelägg vore feltillverkade är ju ingen nyhet, det är som en fantasi eller ett mantra för en del.
Men eftersom du felsökt många bilar med detta felet och dessutom är utbildad mekaniker, så märkte du säkert på dom, att om fjädrarna är felgjorda och klossen får distans mot kolven, så skulle bromsen ligga på just där och då, när beläggen är nya. Fjäderkraften vid felet är inte alls tillräcklig för att skjuta tillbaka kolven helt för frigång, frigången blir ju bara det kolvens packning fjädrar och resten av distansen som fanns skulle då spänna mot skivan när kolvarna är utpumpade i arbetsläge.
av Kena
Och du rengjorde ordentligt oket ordentligt, belaggen kan rora sej fritt i oket sa de inte hakar fast i skrap.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vad jag förstor gå var pdalen inte svampig.
(en svampig pedal, kan man förklara med att beläggen inte slitits in mot skivan. Eller att man inte gjort rent, så rost gör att det fjädrar)
Men TS skriver at pedalen är stum o fin, men pedalvägen är för lång.
När man har för lång pedalväg så beror det på att nån av kolvarna måst röra sig extra långt.
Det finns flera saker som kan göra en sån sak, tillexempel kan klosen sita fast i ok-hålaren så klossen böjersig in mot skivan när du bromsar. När du släpper bromsen så röjer klosen tilback sig till föra läget, vilket gör att klosen har för stort mellanrumm melan kloss & skiva (det är här du har den extra rörelsen som gör att pedalen rörsig lite för långt)
Men om han har bytt till nya grejor & gjort rätt så siter inte klossen fast.

Då är det mer troligt att han andvänt piratklosssar som har felvinklade fjädrar, dessa fjädrar är till för att hålla fast klossen i kolven. Men om dom är feltillverkade så kan dom trycka tillbaka kolven så ett mellanrum bildas mellan kolven & klossen. Så när man bromsar så måste man först trycka kolven mot klossen & sen trycks klossen mot skvan.

Hopas petson förstod denna gång, för han missförstd uppenbarligen min förra beskrivning. (ni andra missförstod nog inte, ni ville inte försöka förstå vad jag skrev!)
av Kena
CarMan skrev:Vad jag förstor gå var pdalen inte svampig.
(en svampig pedal, kan man förklara med att beläggen inte slitits in mot skivan. Eller att man inte gjort rent, så rost gör att det fjädrar)
Men TS skriver at pedalen är stum o fin, men pedalvägen är för lång.
När man har för lång pedalväg så beror det på att nån av kolvarna måst röra sig extra långt.
Det finns flera saker som kan göra en sån sak, tillexempel kan klosen sita fast i ok-hålaren så klossen böjersig in mot skivan när du bromsar. När du släpper bromsen så röjer klosen tilback sig till föra läget, vilket gör att klosen har för stort mellanrumm melan kloss & skiva (det är här du har den extra rörelsen som gör att pedalen rörsig lite för långt)
Men om han har bytt till nya grejor & gjort rätt så siter inte klossen fast.

Då är det mer troligt att han andvänt piratklosssar som har felvinklade fjädrar, dessa fjädrar är till för att hålla fast klossen i kolven. Men om dom är feltillverkade så kan dom trycka tillbaka kolven så ett mellanrum bildas mellan kolven & klossen. Så när man bromsar så måste man först trycka kolven mot klossen & sen trycks klossen mot skvan.

Hopas petson förstod denna gång, för han missförstd uppenbarligen min förra beskrivning. (ni andra missförstod nog inte, ni ville inte försöka förstå vad jag skrev!)
Du menar alltså att fjädern knycklar ihop sej och lägger sej mellan kanten på kolven och belägget?
Användarvisningsbild
av CarMan
Nej, dom knycklar inte ihoppsig, men dom fasnar invändigt på en kant, så klossen blir fjädrande. det käns vid montering som klossen snäpper fast som vanligt, men då fjäden har fel längd så har den snäppt fast 1-2mm för långt ut, så ett avstånd bildats mellan kloss & kolv.
av Kena
CarMan skrev:Nej, dom knycklar inte ihoppsig, men dom fasnar invändigt på en kant, så klossen blir fjädrande. det käns vid montering som klossen snäpper fast som vanligt, men då fjäden har fel längd så har den snäppt fast 1-2mm för långt ut, så ett avstånd bildats mellan kloss & kolv.
Ok, fjadern ar alltsa for lang och bottnar i kolven da ar jag med.
Användarvisningsbild
av StefanT5
Borde det väl ligga och trycka mot bromsskivan med då?
Blir inte skivan varm av det`när det orkar trycka tillbaka kolven lite kanske inte orkar bli varmt av det?
av *pettson*
StefanT5 skrev:Borde det väl ligga och trycka mot bromsskivan med då?
Blir inte skivan varm av det`när det orkar trycka tillbaka kolven lite kanske inte orkar bli varmt av det?
Det blir aldrig en distans.. Det blir anliggning och värme. Framförallt hörs det att det ligger på när man snurrar på hjulet.
Trasig pump? Rapsolja?

När byttes termostaten? Byt den och kör[…]

Vdash

P3tool (https://p3tool.xyz/) skulle jag hellre k&o[…]

Hej ! Så kul att jag hittade denna länk[…]

Tvättat både v50 och 240in, 240in fick […]