Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KlasI
Hejsan!
Är det nån som vet ifall det finns två varianter av fjäderbenslagringar till V70N. Biltema listar två sorter(00-01 och 01-07) och meca har en från 00-07, jag vet inte vad dom har på Volvo. Jag har en -00 och vill byta lagringar.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Japp, det finns 2 sorter.
Det kom ett nytt under år 2000. Så tidiga S80/V70 har ett annat.

Hur de sedan skiljer sig i verkligheten vet jag inte, eller om det går att montera den nyare där det suttit ett äldre.
Har själv funderat på det, då jag också har den första varianten.
Användarvisningsbild
av andreas 80
Nu kommer det olika bud alltså.
Eccy säger det passar med båda, Lotez att det skall vara den ena sorten.

tittar man på skruvat så ser man vilka chassinr som delar på de olika sorterna.
Äldre varianten 850 - V70N
Nya varianten, V70N ->

Själv vill jag köpa kompletta fjäderben från skroten som bara är något år, och då undrar jag om man måste byta ut lagringen till min gamla sort, eller om det verkligen passar med den nya?
(Kanske får man en annan hjulinställning om man skiftar??)
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag jobbar på Volvoverkstad, och ända fram tills nyligen har det funnits två olika övre lagringar. En som sitter på 850, S/V/C70, V70N/S60/S80/XC70. Och en annan som sitter på XC90. Dessa två ser likadana ut, men den för XC90 har hårdare gummi=mer hållbart.
För bara någon månad sen utgick lagringen till "dom små" bilarna, och ersattes till den från XC90.
Användarvisningsbild
av CarMan
Fjädersäte, fjäderbenslagring, ellet talrick, det är samma sak men fjädert benslager är en annan sak.
lätt att blandaihopp fjäderbenslager med fjäderbenslagring.

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. Me[…]

Keyless/Nyckeldosa

Bra början är att köra med Varta ba[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]

V502.0D spridarfråga

Det är mekonomen verkstad som dragit slutsats[…]