Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
DET FINNS INGEN VÄXTHUSEFFEKT :shock: BARA TRAMS ?:-/ utan det är bara en förevändning som miljö talibanerna har tagit till :-(O)
Det har alltid varit kalla och varma vintrar så länge jag har levt och det är 61 år hittills och om man använder statistik på mitt sätt så går det säkert att påvisa att jag har rätt :roll:

TRAMS och åter TRAMS :-(O)
av llesrof
Severin skrev:
~Kalle~ skrev:Växthuseffekten efterlyses :mrgreen:

/Kalle

Forskare varnar för att växthuseffekten gör det kallare i Skandinavien
Internationella forskare varnar i en ny bok för att klimatförändringar kan inverka på havsströmmarna och riskera att Golfströmmen stannar av.

Det finns allt säkrare tecken på att mänsklig aktivitet påverkar klimatet på jorden. Den 21 januari samlades en rad internationella forskare på Vetenskapsakademin i Stockholm för att diskutera ett jordklot under klimatstress, rapporterar Sveriges radio. Forskarna har publicerat en bok som sammanfattar de globala hoten.

– Om Golfströmmen kollapsar påverkas klimatet på våra breddgrader. Det blir kallare och jordbruk och fiske påverkas, säger Stefan Rahmstorf som är verksam vid Institutet för klimatforskning i Potsdam i Tyskland.

Uppvärmningen av jordens klimat kan alltså leda till att det blir kallare i Skandinavien!

Hade f.ö -31 här igår kväll
Jag vet inte riktigt vart du, "-Kalle-", vill komma eftersom du inte skriver så mycket utan bara citerar någon annan, men en sak är säker och det är att du måste skilja på väder och klimat. Att vi råkat få några kalla vintrar med mycket snö säger väldigt lite om det globala klimatet. Globalt sett är det varmare nu än för.... ptja... när man nu började mäta. Det är fakta. Att inbilla sig att den globala uppvärmingen är ett påhitt bara för att vi haft ett antal kalla vintrar är att bygga sin uppfattning på rena faktafel. Men visst kan det vara bekvämt och enkelt att göra det, Sedan kan man alltid diskutera vad den globala uppvärmingen beror på. Om det beror på våra utsläpp av växthusgaser eller det faktum att vi är inne i en uppvärmingsperiod efter en lång istid (som slutade för cirka 12000 år sedan) är upp till var och en att ha en åsikt om, men den globala uppvärmingen är en realitet oavsett om du haft minus 31 grader några dagar de senaste vintrarna.
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av llesrof
vetten skrev:DET FINNS INGEN VÄXTHUSEFFEKT :shock: BARA TRAMS ?:-/ utan det är bara en förevändning som miljö talibanerna har tagit till :-(O)
Det har alltid varit kalla och varma vintrar så länge jag har levt och det är 61 år hittills och om man använder statistik på mitt sätt så går det säkert att påvisa att jag har rätt :roll:

TRAMS och åter TRAMS :-(O)
Du gör samma tankefel som -Kalle-. Skilj på väder och klimat. Läs på lite :D
Senast redigerad av 1 llesrof, redigerad totalt 0 gånger.
av matzen10
llesrof skrev:Du gör samma tankefel som severin. Skilj på väder och klimat. Läs på lite :D
Har du mensen, Ilesrof? :lol:

Hos mig är det -24 just nu. Fast shortsväder inomhus, tacka CTC V35 för det ;-).

M V H
---> Matz
av hamre
Har tyvärr ingen källa men jag minns för ett antal år sedan som forskare sa att vi aldrig skulle få såna här vintrar igen pga den globala uppvärmningen.

Sen har jag något vagt minne att jag läst någonstans att jorden är närmare solen nu än på väldigt länge. Kan inte detta påverka också?
Användarvisningsbild
av Severin
llesrof skrev: Du gör samma tankefel som severin. Skilj på väder och klimat. Läs på lite :D
Och hur vore det om du läser innan du citerar mig, är det JAG som sa nåt om den växthuseffekten, nä MATS läs rätt nästa gång tack
av llesrof
Severin skrev:
llesrof skrev: Du gör samma tankefel som severin. Skilj på väder och klimat. Läs på lite :D
Och hur vore det om du läser innan du citerar mig, är det JAG som sa nåt om den växthuseffekten, nä MATS läs rätt nästa gång tack
Sorry, missade att du faktiskt citerade någon annan. Detta ber jag om ursäkt för men eftersom du inte skrev så mycket själv utan bara klippte in några citat (utan att ens citera dem) från andra så blev ditt budskap en anings förvirrande, speciellt ihop med kommentaren om minus 31 grader inatt. Så, nu har jag bett om ursäkt för missförståndet så nu kan du vara glad igen.
Användarvisningsbild
av Severin
Det jag menade var att Kalle efterlyste växthuseffekten för han hade -35 så då citerade jag en text som säger att växthuseffekten kan göra det kallare i Skandinavien och att jag hade -31 ca 80-90mil söder om Kalle
Användarvisningsbild
av gnestakalle
I början av 40-talet var det ett antal kalla vintrar. Runt -65 var det även då ett knippe kalla vintrar så även runt -87 och nu har vi det igen så kanske kan man se ett mönster på en 23 år på ett ungefär mellan de kalla vintrarna. Men det är ju bara spekulationer från min sida.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av opA
Bild

Igårkväll var de bar mark och vår.... idag vaknar man till detta ?!?
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 190
Vilken mjukvara har ni?

Hmm, vågar man tanka ned när man ä[…]

Gäller alltså en v70n från 2005 2[…]

Nä nu ger jag fan upp. Nån som vet vad […]

Sorry glömde avsluta tråden. Tack diese[…]