Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja! Var på väg hem idag från en polare så helt plötsligt låter det som om bromsarna ligger på bak.. så jag saktar in kör kanske 40-50... BRAAK! Handbromsen slutar helt plötsligt fungera och hjulen bak har låst sig.. där står jag och ringer farsan och han säger att vi bogserar bilen hem.. men eftersom hjulen bak var låsta så gunga vi bilen fram å tbx tills det släppte.. kom hem och det luktar gött bränt från bromsarna bak.. verkar som om vajern är av eftersom det är inget motstånd i spaken iaf.. men kan det vara något mer som hänt?

ska säga att jag läst runt lite om just handbroms problem på forumet men inte blivit något klockare tyvärr =/

Någon som har någon idé vad detta kan vara?
Har haft exakt samma problem som du beskriver.

mina bromsar fastnade helt med, hade problem med att få bort skivorna också då allt hade kilat fast. det visade sig vara en stoppklack som gått av och gjort sallad av allting inne i trummbromsen.
problemet löste sig tillslut när jag fick reda på att det finns en eftermarkands stoppklack att köpa och skruva fast (den vanliga stoppklacken sitter fast i bakaxeln)
om detta är problemet så kan du köpa en sådan på mekonomen för runt 200:-
Hsson skrev:(den vanliga stoppklacken sitter fast i bakaxeln)
Bakaxeln !!!!????

Spindel menar du väl.
de va dumt du skulle ringt bärgare direkt har du nu otur så har allt blivit rensat nya skivor ny spindel eller rep klacken ny vajer nya belägg ny bromssköld och all mekanik till handbromsen
hade du ringt bärgare hade de slutat med endast nya belägg
hollan skrev:de va dumt du skulle ringt bärgare direkt har du nu otur så har allt blivit rensat nya skivor ny spindel eller rep klacken ny vajer nya belägg ny bromssköld och all mekanik till handbromsen
hade du ringt bärgare hade de slutat med endast nya belägg
jo blev allt du sa här.. går väl på 4-5k i delar ca sen byter jag allt själv så den kostnaden slipper jag iaf

Vissa saker bryr jag mig inte så mycket om v[…]

Airbag Lampa på Volvo S60 2,4 2004

OK, eftersom bältesavkänningen fungerar[…]

Som nyligen inhoppad i en 4a kan jag flika in me[…]

Dörrlås under vintern.

Vi har en XC60 MY22 men har inga problem med d&oum[…]