Steff 99 skrev:
Men vad jag vill ha fram med mina inlägg är att man köper en sämre bil, den är högre, klumpigare , drar mer bränsle. så att man köper en FWD SUV för att spara pengar ...nä du, mej lurar du inte, då hade du köpt en Dacia. :twisted:
Sämre bil än vadå?
Min nuvarande S40 2.4i drar 0.83 l/m med min blandade körning (mycket motorväg i 100 km/h)
Jag räknar med att det i varje fall inte blir dyrare att köra med samma körstil i en XC60 DRIVe.
Jag ville inte ha en V60. Jag köper inte XC60 för att det är en AWD SUV. Jag gillar designen, funktionaliteten, utrymmet och den förhöjda körpositionen och det är egentligen de enda anledningarna till att det blev en XC60. Jag skulle inte vilja kalla XC60 (och speciellt inte i R-design) för en skogsmullebil, tvärtom så accentuerar den verkligen begreppet city-SUV. Skogsmullegenren lämnar jag åt Range Rover/Land Rover. Däremot finner jag det ytterst märkligt att man monterar 20" alufälgar med 45-profil på sin "Jag-kör-minsann-AWD-och-klarar-alla-vägar"-bil. Det är väl så långt ifrån rätt däckval som man kan göra på en AWD som man vill utnyttja... :roll:
Eller är det så att det faktiskt är de som väljer AWD som vill påskina att här kommer stora stygga jag och trottoarkanter är inga problem? Fast med 45-profil lär ju inte AWD spela någon roll när det gäller trottoarkanter :twisted:
Så, ska man ifrågasätta valet av framdrivning på en city-SUV, så ska man väl definitivt ifrågasätta valet av 20" fälgar med 45-profil på en AWD :)