Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lundgren
Hej!

Jag såg att min kamrem har lite olja på kannten. Bakom drevet till VVT så är där olja och om man drar i drevet in och ut så är där lite glapp. Min fråga är ska där vara detta glapp och brukar packboxen läcka ?
Har någon bytt VVT enheten ?
Bilen är en V 70 2004 18500 140
Jag var på Volvo i dag och fick pris byte tätning + spännare och rem 3700 och ev VVT drev +2000 kr

Rickard
Senast redigerad av 1 Lundgren, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Leo
Hej jag har samma problem! Har bytt kamaxeltätningen
men det kommer olja ändå. När man höjer varven lite ej på tomgång,
Har likadan motor. min vvt ventil är oxå glapp.
/Erik
Användarvisningsbild
av gooose
VVT enheten skall inte glappa Det är pga glappet som oljan läcker fram
Drevet åker in/ut och kan ej täta mot p-box
Byt ut VVT hjulet Om du har dubbla VVT hjul passa på att känna efter på det "andra"hjulet oxo så inte detta glappar

Tråkigt och jobbigt att riva 1 gång xtra

//Goose
av Lundgren
gooose skrev:VVT enheten skall inte glappa Det är pga glappet som oljan läcker fram
Byt ut VVT hjulet Om du har dubbla VVT hjul passa på att känna efter på det "andra"hjulet oxo så inte detta glappar

//Goose
Jag undrar vågar man köra med bilen.Där är inte så mycket olja på remmen bara 1 mm på kanten.
Är detta et vanligt fel.Jag har köpte bilen för en månads sedan och har bara haft klödd.

Byte av kuggstång (Garanti) Servon ryckte när man vred på ratten. Utbytes nu helt ok.
Byte av larm siren.
Byte av koppling svår att lägga i backen och ettan. Betala 50 % övrigt Garanti.
Jag ska nu driva detta också så att detta kan fixas,Svårt med bara trafik säkerhets garanti.
Bilen är köpt på volvo i Eslöv.
Man behöver bilen så att man kör varje dag.
Rickard

Rickard.
av Lundgren
Lundgren skrev:
gooose skrev:VVT enheten skall inte glappa Det är pga glappet som oljan läcker fram

//Goose
Jag undrar vågar man köra med bilen.Där är inte så mycket olja på remmen bara 1 mm på kanten.
Är detta et vanligt fel.Jag har köpte bilen för en månads sedan och har bara haft klödd.

Byte av kuggstång (Garanti) Servon ryckte när man vred på ratten. Utbytes nu helt ok.
Byte av larm siren.
Byte av koppling svår att lägga i backen och ettan. Betala 50 % övrigt Garanti.
Jag ska nu driva detta också så att detta kan fixas,Svårt med bara trafik säkerhets garanti.
Man behöver bilen så att man kör varje dag.

Hej !

Jag har nu fått bytt VVT och Packbox och läcker fortfarande olja.Oljan kommer på Vattenpumpen och jag misstänker
Packbox på avgaskammen men Volvo säger att denna är tät.Var kan nu oljan komma från?
Jag hade läckan under uppsikt i 100 mil och då såg den tät ut och nu läcker bilen igen.
Volvo tror att läckan kommer från vevaxelen men där är torrt men under avgas kammens tätning är där olja.
Har någon råkat ut för olja som kommer på vatten pumpen ?

Rickard
av JockeJ
Kanske är dax att kolla upp hur det är med vevhusventilationen.. Att det börjar bli för mycket tryck i motorn så trycker det olja ur diverse packboxar.

Mvh
Jocke
av Lundgren
Hej !

Jag har plockat ner allt och såg ut som nytt. Volvo har även mätt och jag har inte övertryck i motorn.

Nu har jag kört 100 mil, inklusive en 60 mils[…]

Hej! Instrument (inte ovanligt jag vet) är d&[…]

Carplay Trådlös adapter

@Dejan195 , Ska absolut kolla in ditt försla[…]

Hjälpfjäder till koppling

Men dom är Ja nån som vet? Hur n&oum[…]