Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Undrar lite över hur man byter kolena på en S80-01?? Är det lätt eller måste generatorn monteras ned?? På min fd mercedes så satt kolena med två skruv, enormt enkelt att byta på plats utan att behöva ta bort generatorn. :???:
av xciso
Om det är enkelt eller inte att byta kan jag inte svara på, men det känns som att en bil från -01 inte ska behöva byta kol. Har din bil gått väldigt långt?
Användarvisningsbild
av helgonet1
xciso skrev:Om det är enkelt eller inte att byta kan jag inte svara på, men det känns som att en bil från -01 inte ska behöva byta kol. Har din bil gått väldigt långt?
Den har precis slått över till 19000 mil. Kolena brukar ge sig vid ca 19000-29000 mil. Bara undrar eftersom jag ska göra en resa på 40 mil imorgon så tänkte gardera mig i sånna fall och köpa med mig utbytes modulen till generatorn om det går (finns). Råkade ut för detta på min fd mb när jag var i sälen och skulle hem då stanna bilen pg a slitna kol men den var rätt så lätt att byta på och det var bara att gå in på första bästa bensinstation och köpa dem. Vill inte råka ut för samma problem igen. :mrgreen: Kolena slits väl på alla bilar lr?? Om det nu är så att det inga sitter i nyare bilar då men det vet jag inte. ??:-/
Användarvisningsbild
av helgonet1
Hej

Har ringt och kollat och det visar sig att man får byta hela generatorn, det kostar mellan 5000-5800 riksdaler :-O) Tala om att mjölka kunderna på pengar ?:-/ Det är bara att hoppas att detta inte behövs på min bil under den tiden jag äger den. ;-//
Användarvisningsbild
av pang58
Det är inte laddningsregulatorn du menar? De finns som reservdelar på bl.a. Mekonomen. Till min V70 verkar det kosta ca 700:-
Användarvisningsbild
av helgonet1
bossehbg skrev:det du ska ha heter laddningregulator och där sitter kolen.kostar 712 spänn på mekonomen
Jaha då verkar det som att det är samma system som MB lr?? Är det lätt att byta?? Varför sa bilia att man måste byta ut generatorn???
Användarvisningsbild
av isak
ta den regulatorn o kolla längden på dem innan du kastar bort pengar på en utbytes-gen! de tar man BARA om släpringarna är hårt slitna, diodplatta o lindningar havererar sällan.
Isak
Användarvisningsbild
av helgonet1
isak skrev:ta den regulatorn o kolla längden på dem innan du kastar bort pengar på en utbytes-gen! de tar man BARA om släpringarna är hårt slitna, diodplatta o lindningar havererar sällan.
Isak
ok men är det lätt att byta, måste man plocka bort generatorn lr kan det göras på plats???
Användarvisningsbild
av isak
är inte säker på bensinmod- får du bara den skyddsplasten så bör det gå!
Isak

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]